An Imperfect Murder – The Private Life of a Modern Woman (2017)

Recensie An Imperfect Murder CinemagazineRegie: James Toback | 68 minuten | thriller | Acteurs: Sienna Miller, Alec Baldwin, Charles Grodin, Colleen Camp, John Buffalo Mailer, Nick Mathews, Steven Prescod, Oliver ‘Power’ Grant, Carl Icahn

Een film kan veel met je doen. Films maken emoties bij je los, meestal positief maar ook weleens negatief. Zoals in het geval van ‘An Imperfect Murder’. Na afloop van deze rolprent zal menig kijker zich afvragen: “Waar heb ik nou net 68 minuten lang naar zitten kijken? Wie heeft besloten dat dit vehikel überhaupt het daglicht mocht zien?” Nog een geluk dat deze zeer imperfecte film slechts 68 minuten duurt, maar dat maakt de helletocht er voor de kijker niet minder om.

Charles Grodin valt (als de aan dementie/alzheimer lijdende opa Arthur) in wat zijn laatste rol bleek te zijn genoeg op, maar Sienna Miller (Vera Lockman) en Alec Baldwin (als rechercheur McCutcheon slechts 4 minuten aanwezig in de film…) weten ondanks gepijnigde blikken, raadselachtige dialogen (Miller) en een heuse Inspecteur Columbo-act (Baldwin) voor geen centimeter te overtuigen.

De film die ook onder de titel ‘The Private Life of a Modern Woman’ bekend staat, speelt zich bijna geheel af in het hippe, grote appartement van actrice Vera Lockman. Ze worstelt met haar bestaan en heeft al een tijdje geen rol meer gespeeld. En oh ja, ze heeft haar criminele ex-vriend Sal vermoord. In onrustige flashbacks zien we hoe dit akkefietje plaats vond. Was het een ongeluk, een aanval uit pure woede of zelfverdediging? Hoe dan ook, ze krijgt daarna bezoek van haar huidige vriend, een vertrouweling binnen de filmwereld (regisseur James Toback zelf), haar moeder en haar aan dementie lijdende grootvader komen eten en rechercheur McCutcheon vereert haar met een bezoekje. Last but not least meldt een oude schoolvriend van haar opa zich (??!!).

Van scriptie tot ruzie, van onbegrijpelijk gewauwel tot grote emotie en van dagboekfragmenten tot een vermoeden van schuld. Er wordt veel gepraat, maar aan het einde van de rit is er bijna geen touw aan vast te knopen. Denkt of hoopt ze met de vermeende moord weg te komen? Was het een nare droom waaruit ze ruw wakker werd geschud? Alles blijft vaag, heel vaag. Tel daarbij de bloedirritante, te indringende filmscore bij op en je hebt een hopeloos mislukte film. Het genre vermeldt ‘thriller’, maar dat dekt de lading hoegenaamd niet. Het is gewoon een film over een vrouw die haar gedachten op orde probeert te krijgen. De tagline van de film luidt: ‘Truth comes at a price’. De echte waarheid? Veel kijkers zullen al (ruim) voor het einde van deze film afhaken, want ‘An Imperfect Murder’ vraagt teveel van je geduld. Zonde van je kostbare tijd!

Ruud Stift

Waardering: 1

Digital download-release: 19 april 2022