Analyze That (2002)

Regie: Harold Ramis | 95 minuten | komedie | Acteurs: Robert De Niro, Billy Crystal, Lisa Kudrow, Joe Viterelli, Cathy Moriarty, Joey Diaz, Jerome LePage, Joseph Bono

Paul Vitti (Robert De Niro) zit in de gevangenis. Wanneer iemand hem daar probeert te vermoorden, besluit hij te ontsnappen. Hij roept hiervoor de hulp in van psychiater Ben Sobel (Billy Crystal). Om te kunnen ontsnappen doet hij voor alsof hij gek is door bijvoorbeeld liedjes uit de musical ‘West Side Story’ te zingen. Eenmaal buiten de gevangenispoort blijkt dat er niets met mis is. Sterker nog: hij wil direct weer het criminele pad op. Aangezien Ben Sobel verantwoordelijk is gesteld voor de daden van Paul, probeert hij hem op het rechte pad te krijgen. Wij zien Paul als autoverkoper, verkoper in een juwelierszaak en uiteindelijk als schrijver van dialogen in een maffia TV-serie genaamd ‘Little Ceasar’. Dit laatste blijkt een perfecte dekmantel te zijn om zijn criminele plannen verder uit te werken. Ben daarentegen kampt met problemen in de familie omdat zijn vader onlangs is overleden. Hij probeert op zijn manier het verlies te verwerken. Naast Robert De Niro en Billy Crystal speelt Lisa Kudrow nog een klein rolletje als de echtgenote van Ben.

Het probleem waar menig sequel mee te kampen heeft, is dat het niveau van zijn voorganger niet wordt gehaald. Vooral bij komedies blijkt dit een groot struikelblok te zijn. Vaak is het script te mager om een waardige opvolger te zijn en zijn de grappen de graadmeter of een film al dan niet succesvol is. Daarnaast is de wisselwerking tussen de hoofdrolspelers in verband met de timing van de grappen van cruciaal belang. In ‘Analyze This’ was de formule zeer succesvol. Een origineel script en een goede wisselwerking zorgden voor een prima film. Bij ‘Analyze That’ blijkt dat het script toch aan kracht heeft moeten inboeten. Het samenspel tussen Robert De Niro en Billy Crystal is daarentegen wel goed, maar dit is niet voldoende om de film naar een bovengemiddeld niveau te tillen. De kijker wordt bij de aftiteling van de film nog getracteerd op een aantal bloopers, die het kijken meer dan waard zijn. Al met al scoort ‘Analyze That’ als opvolger van ‘Analyze This’ net geen voldoende.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 27 februari 2003