Angel and the Badman (1947)

Regie: James Edward Grant | 100 minuten | western, romantiek | Acteurs: John Wayne, Gail Russell, Harry Carey, Bruce Cabot, Irene Rich, Lee Dixon, Stephen Grant, Tom Powers, Paul Hurst, Olin Howland, John Halloran, Joan Barton, Craig Woods, Marshall Reed

John Wayne had een goed gedeelte van zijn eerste jaren in Hollywood besteed aan het spelen van zoveel mogelijk grotere en kleinere rollen. In 1947 nam hij een volgende stap in zijn steeds beter lopende carrière en produceerde hij zij eerste film, ‘Angel and the Badman’, een film die de strijd tussen de goede en kwade kant van de menselijke ziel probeert te verbeelden. Het verhaal over de cowboy Quirt Evans die lichamelijk en geestelijk wordt verpleegd door Quaker meisje Penelope (Gail Russell) is een charmant gegeven. Alles hangt echter af van de uitvoering. Wat dat betreft valt ‘Angel and the Badman’ alleszins mee.

Wayne kennen we natuurlijk als de knappe, stoere cowboy die altijd het meisje krijgt. Het verhaal ligt in deze film echter wat ingewikkelder. Evans is een moreel dubieus figuur die in zijn leven veel kwade dingen gedaan heeft. Hij en Penelope hebben gevoelens voor elkaar, maar hun werelden liggen zo ver uit elkaar, dat kan toch nooit goed gaan?

En toch groeit er iets moois tussen de twee. Evans weet niet wat hij met die gevoelens aan moet. Hij is gewend met wereldse vrouwen om te gaan en het idee van een vaste relatie is hem vreemd. Maar het leven van Penelope, die smoorverliefd op hem is, begint er steeds beter uit te zien. Misschien wordt het maar eens tijd om de pistolen aan de wilgen te hangen en een nieuwe weg in te slaan.

Wayne en Russell zijn het dynamische duo van deze film en ze doen het goed. Hoewel Wayne soms nog wat houterig overkomt, hebben de vele jaren ervaring opdoen hem goed gedaan. Zijn charisma is duidelijk aanwezig in deze film. Russell is een mooie vrouw en Wayne’s morele kompas. Jammer is wel dat haar hang naar de meer wereldse Evans niet echt wordt uitgewerkt in het verhaal. Wayne lijkt zich onder haar invloed naar het goede te keren maar we zien maar een kleine aanwijzing van haar neiging naar het slechte.

Maar goed, buiten deze morele bespiegelingen, is ‘Angel and the Badman’ gewoon een vermakelijke film. Zeker een verademing als je bijvoorbeeld net een van Wayne’s vroegere “Lone Star”-westerns hebt gezien. Regie en camerawerk zijn prima in orde en er zijn goede bijrollen van vooral Harry Carey als de oude Marshall. Uiteraard verplichte kost voor Wayne fans maar dit keer is idolaat zijn van Wayne niet verplicht om deze film te kunnen waarderen.

Joost Hoedemaeckers

Bioscooprelease: 16 september 1949