Angélique – Angélique, marquise des anges (1964)

Regie: Bernard Borderie | 115 minuten | avontuur, romantiek, geschiedenis | Acteurs: Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean Rochefort, Claude Giraud, Giuliano Gemma, Charles Régnier, Jacques Toja, Madeleine LeBeau, Jean Topart, Bernard Woringer, Philippe Lemaire, Jean Ozenne, François Maistre, Robert Porte, Etchika Choureau

Zeg tegen mensen die in de jaren 50, 60 zijn geboren dat de ‘Angélique’ films op dvd verkrijgbaar zijn en ze beginnen spontaan met hese, smachtende stem ‘Jeoffrey!, Jeoffrey!’ te roepen à la Michèle Mercier. Menigeen zal zich de rode oortjes herinneren bij wat voor die jaren een overdosis aan erotiek was. Mannen en jongens keken natuurlijk om voor de hand liggende redenen naar de beeldschone Mercier en vrouwen en meisjes konden heerlijk wegdromen bij de prachtige kostuums, japonnen en het zeer avontuurlijke bestaan van deze strijdbare heldin.

Het eerste deel van de serie van vijf films begint helemaal in stijl. Angélique rent met haar vriend Nicolas door de velden en bij een bergbeekje stoeien ze wat met elkaar. Nicolas spat daarbij de blouse van Angélique per ongeluk nat en raakt totaal in verwarring bij de aanblik van haar borsten die zo fraai te zien zijn door de doorschijnend geworden stof. Als de onschuldige deerne in de liefde die ze is, vraagt ze hem met grote ogen wat er dan toch met hem is dat hij zo naar haar kijkt.

De vrijgevochten Angélique is meer dan ongelukkig als ze wordt uitgehuwelijkt aan de schatrijke, maar misvormde edelman Jeoffrey de Peyrac. Langzaamaan weet hij echter haar hart te veroveren en wordt zo de liefde van haar leven. Als ze een zoontje krijgen en ze zwanger is van een tweede lijkt niets hun geluk meer in de weg te kunnen staan. Maar dan brengt Lodewijk XIV een bezoek aan hun landgoed en ziet met lede ogen toe hoe Jeoffrey, die is thuis in alchemie, goud uit erts wint en zo zijn toch al grote vermogen verder uitbreidt.

De acteerprestaties van Michèle Mercier zijn naar de gebruikelijke standaard gemeten abominabel, maar als je verder kijkt, zie je dat ze precies doet wat zo’n film nodig heeft. Binnen het kader van rijke kostuums, fraaie decors, zoete muziek en een veelheid aan intriges en avonturen zet ze een sprankelende vrouw neer die geniet van liefde en seks en haar prachtige lichaam en dito ogen op zeer aantrekkelijke wijze etaleert. Ze pretendeert daarbij verfrissend genoeg niet dat ze Lady Macbeth speelt.

Een heerlijke ‘cloak and dagger’ film met nu eens niet een mannelijke, maar zeer vrouwelijke hoofdrolspeelster. Een fraaie opmaat voor de volgende vier delen.

Diana Tjin-A Cheong