Angel’s Dance (1999)

Regie: David L. Corley | 98 minuten | actie, drama, komedie, misdaad, romantiek | Acteurs: James Belushi, Sheryl Lee, Kyle Chandler, Frank John, Hughes, Ned Bellamy, Mark Carlton, Mac Davis, Jon Polito, David Bickford, Timo Flloko, Joe Luis Garcia, John Bigham, Chris Barnes, Cameron Corley, Kevin Cooney

De film begint ondanks esthetische tekortkomingen en behoorlijk slecht acteerwerk erg goed. Scène na scène wordt de kijker het verhaal ingetrokken. Dat waar de film om draait zijn de dialogen die tegelijkertijd nergens op slaan als wel een diepere betekenis hebben. Zo vraagt Zenmeester Rosellini, hilarisch gespeeld door James Belushi, keer op keer: wat weet jij zogenaamd niet?

De gehele film is een allegorie over hoe je pad te vinden en dat wat er gebeurt eigenlijk gewoon goed is. De diepzinnigheid wordt heel dicht bij de lichtzinnigheid gezet. Rosellini gelooft in reïncarnatie en rechtvaardigt zijn moorden door te zeggen dat hij de mensen dichter bij het licht brengt. Van Tony krijgt de kijker niet echt hoogte en dit had wel wat beter uitgewerkt mogen worden. Ook zijn acties zijn hilarisch, maar zullen door veel kijkers als flauw of saai bestempeld worden. Angel Chaste, gespeeld door Sheryl Lee heeft nog wel de leukste rol. Ze speelt een introverte verwarde vrouw die biecht over haar seksuele fantasieën en de priester daarmee verwart. In het verhaal maakt ze in korte tijd een drastische ontwikkeling door en ze heeft haar pad gevonden. Ze heeft in deze film in ieder geval laten zien dat er een groot actrice in haar schuil gaat.

98 minuten kijken naar af en toe leuk acteerwerk, een aantal mooie diepzinnige sterke en hilarische dialogen is zeker de moeite waard. Jammer alleen dat het verhaal onsamenhangend overkomt en er veel interessante elementen geïntroduceerd worden waar vervolgens niets mee wordt gedaan. Het voelt als het tipje van de sluier!

Redactie Cinemagazine