Animal (2005)

Regie: David J. Burke | 93 minuten | actie, drama | Acteurs: Ving Rhames, Terrence Howard, Jim Brown, Chazz Palminteri, Junior Alvarez, Rafa Alvarez, Black Child, Eugene Cotto, César Farrait, Carlos Esteban Fonseca, John Garcia, Norman Grant, Taraji P. Henson, Alfredo Herger, Hunter Howard, Joaquin Jarque, Modesto Lacen, Faizon Love

Soms houdt hij het goed verborgen en verschuilt hij zich achter zijn indrukwekkende fysiek en toffe one liners, maar Ving Rhames heeft weldegelijk acteertalent. Erg goed zelfs als hij dat wil. In ‘Animal’ zet de acteur een ongeloofwaardig personage neer, dat toch sympathie opwekt. Erg knap als je nagaat dat het titelpersonage allesbehalve charmant is.

‘Animal’ is de bijnaam van de kolossale James (Rhames). Een keiharde gangster die niet op een dode meer of minder kijkt. Als deze antiheld naar de gevangenis wordt gestuurd en hij zijn twaalfjarige zoon achterlaat, verandert er niet eens zo gek veel in het leven van de bikkelharde bruut. Hij brengt nog steeds dood en verderf met zich mee, alleen is de setting anders. Als dit beest in contact komt met een Malcolm X aanhanger (Brown), gaat hij zijn leven overdenken. Langzaamaan laat James zijn gewelddadige bestaan achter zich. Helaas geldt dat niet voor zijn zoon die door zijn vaderloze opvoeding ook in een gangster is veranderd. Na Animals vrijlating probeert hij het contact met zijn inmiddels volwassen geworden nageslacht (Howard) weer op te pakken. Valt niet mee, want de ‘herboren’ James heeft veel krediet verspeeld.

Rhames neemt niet alleen de titelrol op zijn kamerbrede schouders, maar tekende ook voor het verhaal van ‘Animal’. Niet dat het script over een gangster die tot inkeer komt in de bak, nu zo wereldschokkend is, maar het toont de betrokkenheid van de acteur aan. De Afro-Amerikaan is goed op dreef en weet zelfs de nogal abrupte gedachtegang van de ongeletterde bruut enigszins geloofwaardig weer te geven. Halverwege de film is de gewetenloze crimineel zelfs sympathiek te noemen. Ook Howard is in vorm. De acteur met zijn breekbare uitstraling en droefgeestige blik is overtuigend als gangster die smacht naar vaderlijke bevestiging. Dat hij dat niet krijgt, wordt goed uitgebuit door de acteur die goed uit de voeten kan met deze tragiek. Er sluimert iets in hem en dat maakt Animals zoon tot een onvoorspelbaar personage.

Het sterke acteerwerk is de redding van ‘Animal’, want deze straight-to-dvd film schreeuwt low budget. Er is duidelijk bezuinigd op zoiets als een soundtrack, camerastandpunten en montage. ‘Animal’ oogt ruw, onafgewerkt, alsof een amateurfilmer zijn eerste ‘indie-flick’ aan het inblikken is. Het geeft de film bij vlagen een zekere charme, maar komt ook gekunsteld over. Met zo’n cast, moet je meer budget tot je beschikking hebben. Een betere afwerking en een sterker script hadden deze rolprent niet misstaan. Ook de speelduur is niet goed gekozen. Soms sleept het afgekloven verhaal zich voort.

Klinkt allemaal heel negatief, maar schrijf ‘Animal’ absoluut niet af als povere B-film. Rhames sterke rol en de compromisloze knokscènes maken dit tot een aangename zondagavondfilm.