Anna (2019)

Recensie Anna CinemagazineRegie: Luc Besson | 120 minuten | actie, thriller | Acteurs: Sasha Luss, Helen Mirren, Luke Evans, Cillian Murphy, Lera Abova, Alexander Petrov, Nikita Pavlenko, Anna Krippa, Aleksey Maslodudov, Eric Godon, Ivan Franek, Jean-Baptiste Puech, Adrian Can, Alison Wheeler, Andrew Howard, Jan Oliver Schroeder, Louise Parker

Luc Besson kan nog altijd rekenen op een trouwe fanbase. De door hem geschreven en geregisseerde films als ‘Nikita’ (1990), ‘Léon’ (1994), ‘The Fifth Element’ (1997) en ‘Lucy’ (2014) nemen in de harten van veel filmliefhebbers een warm plekje in. De filmmaker is nooit subtiel geweest in het tonen van zijn obsessie voor sterke vrouwen: veel van zijn films draaien om vrouwen die het juk van hun mannelijke onderdrukkers van zich afwerpen. Tegelijkertijd moeten die vrouwen er wel allemaal appetijtelijk uitzien, dus de medaille heeft ook hier twee zijdes. Zo ook in ‘Anna’, een wat onderbelicht gebleven actiethriller die in de late nazomer van 2019 in de bioscoop verscheen.

‘Anna’ draait om de Russische Anna (Sasha Luss). Deze beeldschone jonge vrouw heeft het niet makkelijk. Een fout vriendje, slechte woonomstandigheden, een leven in armoede en geen toekomstperspectief… de komst van KGB-agent Alex Tchenkov (Luke Evans) kan niet op een beter moment plaatsvinden. Hij doet haar een voorstel, maar de slimme Anna geeft er in een gesprek met de baas van Alex, Olga (Helen Mirren), een gunstige draai aan. Anna wordt opgeleid als spion en huurmoordenaar. Bij een test in een restaurant voldoet ze nét niet aan de eisen, maar laat ze zien dat ze beschikt over doorzettingsvermogen, vindingrijkheid en een volkomen lak aan de bezittingen van de restauranteigenaar.

Het scenario van ‘Anna’ zit ingewikkelder in elkaar dan je op het eerste gezicht denkt. De film springt aanvankelijk een paar keer door de tijd (de proloog speelt zich af in 1985, daarna maken we een sprong naar 1990, vervolgens keren we weer terug naar 1987 (en blijkt Anna een laptop te hebben die toen nog niet eens bestond). Ook later in de film worden sleutelmomenten herhaald, op een manier zodat we met net iets meer kennis de gebeurtenissen in een ander perspectief zien. Dat is leuk voor even, maar na een keer of drie wordt het vermoeiend en voorspelbaar.

Anna blijkt namelijk niet alleen een spion, ze is zelfs een dubbelspion. En niet alleen dat, ze onderhoudt zowel een seksuele relatie met Alex (een Rus) als Lenny (Cillian Murphy), een belangrijke CIA-agent. O ja, en om haar cover als model te waarborgen woont ze samen met het Franse lesbische model Maude (Lera Abova). Klinkt aannemelijk, toch? Het is alleen jammer dat ze met geen van haar geliefden enige vorm van chemie heeft, hoewel Cillian Murphy daar zijn uiterste best voor doet.

‘Anna’ moet het niet hebben van logica of originaliteit: de film lijkt een mix van ‘Red Sparrow’ en ‘John Wick’ te zijn. Maar Besson weet wel hoe hij dit verhaal in beeld moet brengen en dat maakt ‘Anna’ ondanks de tekortkomingen een onderhoudende actiefilm, die niet blijft hangen, zelfs niet in de harten van Besson-fans.

Monica Meijer

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 12 september 2019
DVD- en blu-ray-release: 8 januari 2020