Anne of Avonlea (1975)
Regie: Joan Craft | 300 minuten | drama, familie | Acteurs: Kim Braden, David Garfield, Barbara Hamilton, Madge Ryan, Anthony Forrest, Anthoney Ainley, Hazel Bainbridge, Christopher Blake, Gabrielle Blunt, Kathleen Byron, Maria Charles, Valerie Colgan, Jennifer Croxton, Sandra Dickinson, Eileen Erskine, Susan Field, Jan Francis, Sabina Franklyn, Kim Hardy, Simone Krieger, Annabelle Lanyon, Peggy Ledger, Claire Lewis, Nicholas Lyndhurst, Betty McDowall, Stuart McGugan, Martin Neil, Zuleika Robson, Peter Settelen, Gordon Sterne, Keith Steven, David Throughton
De boeken over de Amerikaanse Anne Shirley door Lucy Maud Montgomery, die begin 20e eeuw voor het eerst werden uitgegeven, waren meteen al populair bij filmmakers, getuige het feit dat de eerste verfilming dateert uit 1919. In 1972 kwam de Britse omroep BBC met een verfilming van het eerste boek, ‘Anne of Green Gables’, met Kim Braden in de rol van Anne. In 1975 volgde een tweede serie, waarin een meer volwassen hoofdrolspeelster te zien is: ‘Anne of Avonlea’.
Deze serie laat zien hoe het verder gaat met de jonge Anne Shirley (Kim Braden), een geadopteerd weesmeisje dat op het punt staat lerares te worden op een basisschool. Niet alleen in deze klas, maar ook in haar vrije tijd heeft Anne heel wat aan haar hoofd. Als een vrouw uit het dorp komt te overlijden, worden haar twee kinderen Dora (Annabelle Lanyon) en Davy (Nicholas Lyndhurst) wezen. Anne en haar adoptiemoeder Marilla Cuthbert (zeer nors gespeeld door Barbara Hamilton) besluiten de twee in huis te nemen, wat de nodige problemen met zich mee brengt, want de kinderen werken zich vaak in de nesten. Ondertussen zit Anne ook nog in een comité voor een mooier dorp met een aantal jongeren, waaronder de jongeman Gilbert Blythe (Christopher Blake), waarmee ze sinds jongs af aan al een soort haat-liefde verhouding heeft.
‘Anne of Avonlea’ is geregisseerd door Joan Craft, die ten tijde dat ze dit regisseerde al een zeer indrukwekkend aantal klassieke dramaseries – van Charlotte Brontë, Jane Austen en Charles Dickens, maar ook de serie ‘Anne of Green Gables’ – op haar naam had staan. Een groot nadeel is dat het mierzoete ‘Anne of Avonlea’ middenin het levensverhaal van Anne begint, en ook niet de moeite doet aan de kijker uit te leggen wie wie is, of wat zich in het verleden allemaal heeft afgespeeld. Erg jammer is het dus dat alleen deze serie in Nederland op DVD is uitgebracht, en de voorafgaande serie ‘Anne of Green Gables’ niet.
Ondanks dat het in het begin lastig is om het wie, wat en waar van deze serie te achterhalen, is het geheel uiteindelijk redelijk vermakelijk. De oubolligheid straalt er echter vanaf, niet alleen doordat het een zoetsappig, ontzettend braaf verhaal is (zo slijt de jeugd in het dorpje haar tijd met uiterst serieuze vergaderingen over de uitstraling van het dorp – leuk voor hen, niet voor de kijker), maar ook omdat het een serie is uit de jaren 70, en dat die jaren inmiddels alweer een tijdje geleden zijn is goed te zien, wat het voor de moderne kijker niet altijd even aantrekkelijk maakt. Over-acting is niet zeldzaam in deze serie (hoewel het wel gezegd moet worden dat Kim Braden een sympathieke, zeer overtuigende Anne Shirley neerzet), alles is in een nepperig decor gefilmd en de camera weet zich regelmatig niet goed scherp te stellen. Ook niet onbelangrijk is dat Gilbert Blythe, die toch de romantische held van het verhaal zou moeten zijn, dankzij het vlakke acteerwerk van Christopher Blake weinig bij de kijker zal weten los te maken.
Pluspunt is het scenario; hoewel de serie erg traag is wordt wel de tijd genomen de personages te ontwikkelen en is het verhaal goed opgebouwd. Wat dat betreft is er eigenlijk niets mis met deze serie. Het is vooral de zoetigheid en oubolligheid in combinatie met de destijds nog niet zo ver gevorderde cinematografische kwaliteiten, die de serie enigszins de das om doet.
Voor liefhebbers van de verhalen van L.M. Montgomery – maar ook zoete verhalen als die uit de ‘Little House on the Prairie’-reeks – zal de serie ongetwijfeld een feest van herkenning zijn. Voor ieder ander is deze versie van ‘Anne of Avonlea’, helaas niet bijster interessant.
Franka Kersten