Anonymous (2011)

Regie: Roland Emmerich | 130 minuten | drama | Acteurs: Vanessa Redgrave, Jamie Campbell Bower, Rhys Ifans, David Thewlis, Joely Richardson, Derek Jacobi, Xavier Samuel, Rafe Spall, Edward Hogg, Vicky Krieps, Mark Rylance, Ned Dennehy, Tony Way, Sebastian Armesto, Tom Wlaschiha, Henry Lloyd-Hughes, Julian Bleach, Isaiah Michalski, Amy Kwolek, Paula Schramm, John Keogh, Robert Emms, Alex Hassell, Alexander Yassin, Sebastian Reid, Trystan Gravelle, Mike Maas, Michael S. Ruscheinsky, Luke Thomas Taylor, Patrick Diemling, Anna Altmann, Martina Ysker, Antje Thiele, Carsten Berger, Andreas Frakowiak, Dennis Oestreich, Claudia Funke, Ulrike Brandt, Elisabeth Milarch

Het gegeven van ‘Anonymous’ is interessant genoeg om lang te boeien, al vraagt de film met 130 minuten wel heel wat van de kijker. Of Shakespeare een oplichter was of niet, moet de film vertellen, maar Roland Emmerichs kostuumdrama vertelt veel meer dan dat. Vele personages bedriegen elkaar en/of sluiten verbondschappen, en dat in een aantal tijdsperiodes; bij tijden is het bijna niet te volgen naar wie we wanneer kijken.

Toch zijn er de lichtpuntjes waardoor de film onderhoudend is. Zo is het script van John Orloff wat rommelig, maar wanneer er stukken van Shakespeare voorbij komen leeft het op. En hoewel we hier te maken hebben met een combinatie van goede acteurs en actrices (zoals David Thewlis en Vanessa Redgrave) en de van ‘Twilight’ gekaapte jongelingen (Jamie Campbell Bower en Xavier Samuel) gaan ook alle acteurs zichtbaar beter spelen wanneer ze met duidelijke tekst te maken krijgen.

Dragende factor gedurende de twee uur en tien minuten is Rhys Ifans, een miskend acteur die slechts af en toe (‘Greenberg’, ‘Human Nature’) zijn klasse mag laten zien. Hoewel hij zijn moeilijke momenten kent – een hoofdrol is Ifans duidelijk niet gewend – is hij overtuigend als Graaf Earl of Oxford, die een belangrijke rol speelt in de vele complotten die worden gesmeed rondom het Koninklijk Hof van het Elizabethaanse Engeland.

De film is aardig, de stukken waarin Shakespeare gespeeld wordt zijn fijn, maar ‘Anonymous’ doet toch aan als een ietwat vergezochte complottheorie. Om werkelijk te bewijzen dat een van ’s werelds meest bekende toneelschrijvers een bedrieger was, had de film wat meer intellectueel vernuft nodig. Maar daar is Emmerich niet naar op zoek. De regisseur die met films als ‘Independence Day’, ‘The World After Tomorrow’ en ‘2012’ immer de wereld de vernietiging in jaagt wilde laten zien dat hij ook tot iets anders in staat is. En dat is hij enigszins. ‘Anonymous’ biedt niets meer en niets minder dan een avond goed vermaak. Achteraf staat alles nog overeind.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 8 december 2011