Another Day Another Man (1966)
Regie: Doris Wishman | 70 minuten | drama, erotiek | Acteurs: Tony Gregory, Barbi Kenmp, Rod Regan, Mary O’Hara, Bob Oran, Darlene Bennet, John Brandt, Dawn Swanson
De naam Doris Wishman zal bij menig filmkenner de associatie oproepen met pikante speelfilms uit de jaren 60 en 70, welke op zich baanbrekend waren voor die tijd, maar vergeleken met de huidige standaard nogal tam overkomen. Dat je bij deze films niet hoeft aan te kloppen voor overtuigend acteerwerk of een diepgaand plot, dat spreekt voor zich. ‘Another Day Another Man’ haalt het niveau echter wel heel erg naar beneden.
‘Another Day Another Man’ is het verhaal van een keurige huisvrouw die de prostitutie in moet, omdat haar man door ziekte aan bed gekluisterd is. Bij haar vorige baan kan ze niet meer terecht omdat haar baas geen getrouwde vrouwen in dienst wil nemen en daarnaast zit haar vriendin Tess ook al in het wereldje. Dit maakt het voor huisvrouw Ann alleen maar makkelijker om ook te gaan werken voor ‘Bertje de Pooier’.
Tot zover de plot van de film. Zoals gesteld zal niemand een cinematografisch hoogstandje verwachten bij een film die bedoeld was voor het weinig oplettende publiek van de Amerikaanse drive-ins. Zij waren immers al tevreden bij het zien van wat ontblote borsten, terwijl men het merendeel van de tijd zélf zat te vozen op de achterbank. Wat dit betreft is ‘Another Day Another Man’ geslaagd. Elke kans wordt aangegrepen om wat shots van decolletés te tonen of wat vrouwen in hun ondergoed rond te laten paraderen. In de wereld van Doris Wishman is het immers volstrekt logisch dat je alledaagse zaken als het voeren van een gesprek het liefst met zo min mogelijk kleren aan doet. Het probleem met deze film is echter dat hiermee ook alles gezegd is. Heel veel meer dan wat jaren 60 erotiek heeft de film niet te bieden en Doris Wishman lijkt keer op keer verzand te raken in een moeras van een film waar ze zelf ook geen weg meer uit weet.
De acteurs zijn allemaal voorzien van een afgrijselijke overdub, waarbij de helft van de tijd de shots zo aan elkaar zijn geplakt dat je degene die aan het woord is niet eens ziet. Waarom opname apparatuur huren voor je film, als je het ook later in de studio kunt toevoegen? Waren de acteerprestaties al een lachertje in de films van Doris Wishman, nu is er niet eens meer sprake van acteren. Meer een soort aanwezigheidsplicht van zeventig minuten. Daarnaast moesten de mensen die de stemmen later hebben ingesproken het ook nog eens doen met een script dat een nieuwe betekenis geeft aan het woord melodrama. Niet dat het verhaal er echt iets toe doet, maar het shockerende relaas van een keurige huisvrouw die de prostitutie in gaat om de rekeningen te kunnen betalen is zo vergezocht dat ook in de studio men weinig meer kon doen om deze film te redden.
Daarnaast blijkt het verhaal naast vergezocht, ook nog flinterdun en wordt elke scène uitgerekt om tijd te winnen. Om nog maar te zwijgen over de vele overbodige scènes die slechts als opvulmateriaal dienen. Natuurlijk zijn we dit gewend van de films uit de American Grindhouse collectie en is dit deels de charme van dit soort goedkope rotzooi, maar in het geval van ‘Another Day Another Man’ valt er gewoon niets interessants te zien. Er is niets mis met willekeurige scènes van geweld of seks, maar hier blijft het allemaal netjes binnen de perken. Niet wat je verwacht van een regisseuse die juist bekend is geworden met het doorbreken van taboes.
Uiteindelijk blijkt tussen al het schokkerige camerawerk, non-acteren en het pikant bedoelde, maar mislukte script de muziek van de film het enige wat de moeite waard is. De stoere, jazzy muziek die de afdaling in een wereld van perversiteiten begeleidt past prima bij het broeierige sfeertje van een goedkope drive-in waar men voor wat schamele dollars de auto mocht parkeren om vervolgens de hele avond te kunnen vozen op de achterbank. Het meest geslaagde onderdeel van de film is niet voor niets het enige onderdeel van de film waar je niet voor naar het scherm hoeft te kijken.
Sander Colin