Another Earth (2011)

Regie: Mike Cahill | 92 minuten | drama, science fiction | Acteurs: William Mapother, Brit Marling, Matthew-Lee Erlbach, DJ Flava, Meggan Lennon, AJ Diana, Bruce Colbert, Paul Mezey, Ana Valle, Jeffrey Goldenberg, Joseph A. Bove, Jordan Baker, Flint Beverage, Robin Taylor, Rupert Reid

Waar regisseur Mike Cahill voorheen lof oogstte als editor van fraaie muziekdocumentaires over Leonard Cohen en The Police maakt hij met ‘Another Earth’ zijn speelfilmdebuut. Dat doet hij niet geheel onverdienstelijk, al zwalkt het geheel af en toe wat en zijn niet alle keuzes geslaagd. Toch had de film een beter lot verdiend dan de schaduw van ‘Melancholia’, wat weliswaar wel een betere film is, maar toch vooral door Lars Von Trier zo’n hype is geworden. Sciencefiction is wellicht ook niet het juiste genre om zo mee te experimenteren, wat Cahill wel probeert. Lef kan hem ook niet ontzegd worden; hij schreef, regisseerde, filmde, monteerde en produceerde de film zelf. Enkele van deze keuzes pakken echter beter uit dan andere.

De film is klein, maar wordt nooit echt intiem en zweeft vaak net weg bij de momenten waarop het intens wordt. De gedachtegang achter het onderwerp (er is een tweede aarde, dus heeft iedereen een dubbelganger) is een stuk geavanceerder dan de film doet voorkomen. Maar de innerlijke zoektocht van hoofdpersoon Rhoda Williams (co-scenariste Britt Marling) lijkt meer van een thriller weg te hebben door het onvlakke camerawerk van Cahill; de handheldcamera stijl past het genre niet. ‘Another Earth’ voelt zo aan alsof het naar een immens hoogtepunt toewerkt, een alles verklarend slot; en dat doet het niet.

Het vele werk lijkt vooral in het intelligente script en het met CGI nabouwen van Earth 2 te zijn gestopt; beide zijn uitstekend gelukt, maar hierdoor vallen andere kwaliteiten – regie, soundtrack en het eerder genoemde camerawerk – ver terug. Zo behaalt de film niet wat het met een andere regisseur – of minder rollen toebedeeld aan zichzelf door Mike Cahill – had kunnen worden; een cultklassieker. Maar door niet groots uit te pakken komt ‘Another Earth’ ondanks zijn originele uitgangspunt nooit echt op gang, en dat is jammer, want de psychologische diepgang van het script wordt pas ver in de film duidelijk. Dan zijn de meeste mensen helaas al afgehaakt.

Luuk Imhann