Another Kind of Wedding (2017)

Recensie Another Kind of Wedding CinemagazineRegie: Pat Kiely | 83 minuten | komedie, drama | Acteurs: Kathleen Turner, Jessica Parker Kennedy, Jessica Paré, Wallace Shawn, Kevin Zegers, Frances Fisher, Luke Kirby, Cristina Rosato, Jacob Tierney, Kalinka Petrie, Nathaly Thibault, David La Haye, Arthur Holden, Albert Kwan

Als de oudste zoon van een “probleemfamilie” wil gaan trouwen, komt het hele gezin na lange tijd weer bijeen. De familiebanden die door de jaren heen behoorlijk onder vuur kwamen te liggen zijn nog steeds niet op orde. Er wordt flink wat heen en weer geruzied tijdens de aanloop naar het huwelijk, waardoor zelfs de trouwplannen op losse schroeven komen te staan.

‘Another Kind of Wedding’ is een film met een grote cast en het verhaal wordt uit verschillende oogpunten verteld. Er zijn genoeg succesvolle voorbeelden te bedenken waar dit een grote meerwaarde heeft, maar die formule lijkt bij deze film niet te werken. De gehele film is niet te volgen. Het duurt heel lang voor je precies doorhebt wie wie is en wat iedereen nou precies wil. Waarom iemand iets wil is aan het eind van de film bij sommige karakters nog steeds niet duidelijk. Het is zelfs lastig om alle namen van de karakters te onthouden en dat zou zelfs bij een grote cast in een “ensemble film” geen probleem moeten zijn. De beweegredenen zijn veelal heel vreemd waardoor je nergens met de karakters goed mee kan leven en ook totaal geen sympathie krijgt voor geen enkel personage. Dit is ontzettend zonde en wekt in samenwerking met het niet fantastische spel zelfs irritaties op.

‘Another Kind of Wedding’ is bedoeld als humor, maar ook daar lijkt deze film niet in te slagen. Omdat de motivaties van de personages zo vaag zijn en soms uit de lucht komen vallen wekt de humor ook niet. Sommige beelden zijn in potentie best grappig, alleen worden deze beloftes nergens ingelost. Dit is een gemiste kans en maakt de film bij tijd en wijlen zelfs bijzonder ongemakkelijk.

Wat ook opvalt zijn de gekozen camerahoeken. Een aantal sfeerbeelden van de omgeving van het hotel zijn best aardig. Tijdens de dialoog lijken er soms wat minder goede keuzes te zijn gemaakt. Zo valt soms een gedeelte van een hoofd weg aan de rand, of verdwijnt deze in de leuning van een stoel. Dit leidt af van de dialoog en van het spel.

‘Another Kind of Wedding’ slaat op ieder vlak de plank behoorlijk mis. De humor werkt niet en de personages zijn erg onduidelijk en ongeloofwaardig.

Marit Golstein

Waardering: 1.5