Another Time, Another Place (1983)

Regie: Michael Radford | 97 minuten | drama | Acteurs; Phyllis Logan, Giovanni Mauriello, Denise Coffey, Tom Watson, Gianluca Favilla, Gregor Fisher, Paul Young, Claudio Rosini, Jennifer Piercey, Yvonne Gilan, Carol Ann Crawford, Ray Jeffries, Scott Johnston, Nadio Fortune, David Mowat, Colin Campbell, John Francis Lane, Corrado Sfogli, Peter Finlay, Stephen Gressieux, Jame Alexander, Claire Campbell, Sandy Gray, John Henderson, Hugh MacDonald, Nicholas McArdle, Joyce McBrinan

Michael Radford had al een aantal interessante films achter zijn naam, toen hij in 1994 de arthousewereld veroverde met het hartverwarmend drama ‘Il Postino’. Het verhaal van een Italiaanse postbode die als buitenbeentje zijn plek probeert te vinden binnen een gesloten eilandgemeenschap, lokte een onverwacht groot publiek naar het arthouse. Vreemd genoeg bleef het na ‘Il Postino’ een hele tijd stil rond Radford, tot hij in 2004 met de spetterende Shakespeareverfilming ‘The Merchant of Venice’ weer eens een hit scoorde.

Twaalf jaar voor het succes van ‘Il Postino’ debuteerde de Britse regisseur met het drama ‘Another Time, Another Place’. Hoewel de setting volstrekt verschillend is, lijkt deze film in een aantal opzichten op zijn beroemde navolger. Ook hier hebben we te maken met een gesloten gemeenschap – maar dan op het Schotse platteland – en ook hier volgen we een buitenbeentje. De jonge Janie snakt naar een ontsnapping uit het harde boerenbestaan en dit verlangen drijft haar naar Luigi, een Italiaanse krijgsgevangene die meer passie in zich bergt dan de voltallige Schotse dorpsgemeenschap bij elkaar.

Met deze eersteling liet Radford zien dat hij acteurs kan inspireren tot grootse prestaties, zoals hij later met Massimo Troisi en Al Pacino nog eens zou bewijzen. In ‘Another Time, Another Place’ is het Phyllis Logan die als Janie een memorabele rol neerzet. Omdat Janie niet het meest spraakzame type is, gebruikt Logan vooral haar ogen en lichaam om het contrasterende mengsel van stuurse gehardheid en nauwelijks te onderdrukken verlangen uit te beelden.

Tegenover het spel van Logan en de oogstrelende fotografie van Roger Deakins, staat een plot dat net niet helemaal overtuigt. Terwijl het verhaal zich aanvankelijk langzaam en noodlottig ontvouwt als in een naturalistische roman, vliegt hij in de finale lichtelijk uit de bocht. De gebeurtenissen worden dan niet meer door noodzakelijkheid gestuurd maar door toeval, waardoor het drama enigszins aan kracht verliest.

Toch is ‘Another Time, Another Place’ zeker de moeite waard. Het gecombineerde talent van Radford, Logan en Deakins zorgt dat we van begin tot eind meeleven met de avonturen van Janie en haar Italiaanse aanbidder. Achteraf is het dan makkelijk vast te stellen dat we hier te maken hebben met een debuterend regisseur waarvan we vast en zeker meer zouden gaan horen.