Antboy (2013)

Regie: Ask Hasselbalch | 77 minuten | avontuur, komedie, familie | Acteurs: Oscar Dietz, Amalie Kruse Jensen, Samuel Ting Graf, Nicolas bro, Cecilie Alstrup Tarp, Marcus Jess Petersen, Johannes Jeffries Sørensen, Lærke Winther Andersen, Frank Thiel, Thomas Voss, Caspar Phillipson, Nicoline Melbye Andreassen, Jonas Schmidt, Nanna Schaumburg-Muller, Aske Bang

Wanneer de twaalfjarige Pelle na schooltijd ontdekt dat de twee grootste pestkoppen van zijn school de geeky comicbookfan Wilhelm te grazen nemen, probeert hij in een vlaag van heldhaftigheid daar een stokje voor te steken. De twee jongens achtervolgen hem en Pelle weet zich schuil te houden in een verwilderde tuin bij een verlaten lijkend huis. Als de kust vrij is kijkt ie nieuwsgierig rond, maar niet lang daarna wordt hij gebeten door een mier. Pelle valt flauw en komt pas bij als het avond is. Thuis probeert hij zijn bezorgde ouders gerust te stellen en hij valt zonder avondeten in slaap. Maar ’s nachts plundert hij de voorraadkast en als hij wakker wordt is zijn kamer bezaaid met snoeppapiertjes en zit zijn gezicht onder plakkerig zoet spul. Wat is er aan de hand?

Het is niet het enige vreemde dat Pelle meemaakt. Aan het ontbijt knijpt ie per ongeluk een glas jus d’orange fijn en op school blijkt hij over enorme krachten te bezitten. Wilhelm heeft eerder door dan zijn klasgenoot wat er aan de hand is: Pelle is een superheld geworden! Samen gaan ze op onderzoek uit. Wat zijn Pelle’s krachten en wat is zijn zwakte? Over een ding zijn de twee kersverse vrienden het eens: Pelle’s nieuwe superheldenstatus moet ingezet worden om criminaliteit te bestrijden. Na een aantal andere opties die onmiddellijk verworpen worden, kiezen ze voor de naam Antboy. Antboy wordt al gauw een plaatselijke beroemdheid, maar zijn kracht wordt tot het uiterste getest als het stadje te maken krijgt met een superschurk: De vlo! Wanneer De vlo dan ook nog eens Pelle’s heimelijke liefde Amanda ontvoerd, wordt het wel heel spannend.

‘Antboy’ is een hartverwarmende en enorm grappige superheldenfilm, die bij alle kinderen (en zeker ook bij volwassenen) de juiste snaar zal weten te raken. Er is een duidelijke link met het verhaal van ‘Spider-Man’, maar er is geen sprake van een totale verering van het superheldengenre. De film van de Deense regisseur Ask Hasselbalch is zelfbewust en daardoor ook zelfparodiërend. Afgezien van de wat aan de oppervlakte blijvende bijpersonages, krijgt Pelle zelf genoeg achtergrond om hem onmiddellijk in je hart te sluiten en ook Ida, Amanda’s zusje, is een interessante toevoeging in het verhaal. Ze is natuurlijk veel boeiender als de oppervlakkige en ietwat over het paard getilde Amanda. De Vlo is niet zomaar een vijand, ook van hem krijgen we voldoende informatie om zijn motivaties te begrijpen.

Hasselbalch schoot deze film, zijn debuut!, voor een laag budget, maar weet effectief gebruik te maken van de beschikbare Deense kronen. Gevechten worden met behulp van comic book-achtige BOOMs en KAPOWs gevisualiseerd, een goedkope, maar vooral komische oplossing. Hasselbach weet wat de beperkingen zijn en focust daarom op het hart van de film: de ontwikkeling die Pelle doormaakt van onopvallende jonge tiener naar iemand die een belangrijke rol in de samenleving speelt én zijn vriendschap met Wilhelm. Pelle kan door de mierenbeet dingen die hij nooit voor mogelijk had gehouden, maar als puntje bij paaltje komt is hij nergens zonder zijn beste vriend. ‘Antboy’ is een spannende, meeslepende én humoristische productie. Voor de wat gevorderde superheldenfan zal het verhaal gesneden koek zijn, maar voor de doelgroep is dit een film van grote klasse. Super!

Bioscooprelease: 4 december 2014
VOD-release: 1 juli 2015
DVD-release: 1 juli 2015