Antônia – Antônia – O Filme (2006)

Regie: Tata Amaral | 90 minuten | drama, muziek | Acteurs: Chico Andrade, Barão, Nathalye Cris, Valney Damasceno, Ezequiel da Silva, Thobias da Vai-Vai, Sandra de Sá, Mercílio Duarte, Hadji, Kamau, Negra Li, Giulio Lopes, Fernando Macário, Maionezi, Cindy Mendes, Leilah Moreno, Negro Rico, Silvera, Jacqueline Simão, Thaíde

Moderne jongerenculturen lijken over de hele wereld op elkaar. En de dromen die deze jongerenculturen voortbrengen ook. Zo ook, in Villa Brasilândia, een achterstandswijk van São Paulo. Als vier meiden samen een rapgroepje op willen zetten gaat dit gepaard met de nodige problemen.

‘Antonia’ wil niet laten zien, dat Braziliaanse vrouwen het slachtoffer worden van de situatie waarin ze leven. Het tegengestelde is juist het geval. ‘Antonia’ laat de kijker zien, dat de vier Braziliaanse vrouwen zich er door de beroerde omstandigheden waarin ze leven niet onder laten krijgen. Wat er ook gebeurt, ze blijven werken om hun droom te verwezenlijken.

De film lijkt een ode te zijn aan de bruisende Braziliaanse muziekcultuur. Muziek speelt dan ook de hoofdrol in ‘Antonia’ en muziek maakt deze film tevens de moeite waard. Voor de vier hoofdrollen zijn de zangeressen Negra Li, Leilah Moreno, Quelynah en MC Cindy gecast die in feite zichzelf spelen. De zangkwaliteiten van de dames zijn meerdere keren te bewonderen in ‘Antonia’. Zo bezit de film een van de mooiste uitvoeringen van “Killing Me Softly” ooit. Helaas stellen de meiden enigszins teleur in hun acteerprestaties, maar dit komt mede door het script. ‘Antonia’ heeft nogal de neiging om van de hak op de tak te springen. Na de eerste keer samen op het podium flirt Mayah (Jacqueline Simão) met de man van Preta (Negra Li), waarna ze opeens uit het verhaal verdwijnt. Zo verdwijnen een voor een alle meiden van het podium behalve Preta zelf. Logischerwijs blijkt dat de meiden om verschillende redenen uit de meidengroep stappen, maar erg goed komt dit niet uit de verf. Ook bij het einde van de film, wanneer de ontwikkelingen opeens razendsnel gaan is dit het geval.

Toch is ‘Antonia’ een leuke film en dit komt vooral door de pakkende muziek en de swingende Braziliaanse achtergrond van het verhaal. Dat de film er zo authentiek uitziet komt doordat de hele film is geschoten in achterstandswijken van São Paulo, waar plaatselijke muzikanten meewerkten aan de film. Deze realistische setting en de lekkere muziek maken ‘Antonia’ de moeite waard.

Wietske Uneken

Bioscooprelease: 16 augustus 2007