Anubis en het pad der 7 zonden (2008)

Regie: Dennis Bots | 90 minuten | drama, thriller| Acteurs: Egbert Jan Weeber, Loek Beemink, Iris Hesseling, Lucien van Geffen, Liliane de Vries, Vincent Banic, Vreneli van Helbergen, Achmed Akkabi, Sven de Wijn, Maryam Hassouni, Gamze Tazim, Walter Crommelin

In de voornamelijk bij jonge tieners populaire tv-serie “Het Huis Anubis” staan de belevenissen van een negental jongeren centraal. Zij wonen op een internaat dat een rijke geschiedenis kent. Elk van deze jongeren kampt met normale puberproblemen die horen bij het volwassen worden, daarnaast houden zij zich bezig met het zoeken van de verborgen mysterieuze geschiedenis van het huis. De makers en fans vonden dat de tijd rijp was voor een echte Anubis bioscoopfilm. In navolging van de ZOOP serie, die inmiddels al drie succesvolle speelfilms heeft voortgebracht, is ‘Anubis en het pad der 7 zonden’ de eerste speelfilm over deze negen jongeren.

Het verhaal van ‘Anubis en het pad der 7 zonden’ zou zo op de schrijftafels van een van de medewerkers aan de strips van Suske en Wiske kunnen liggen. Het is goed voor te stellen dat een dergelijk sprookjesachtige vertelling het goed zou doen in een album over de twee Belgische helden. Geen tante Sidonia, Lambik of Jerom dit keer, het wordt in ‘Anubis en het pad der 7 zonden’ iets serieuzer aangepakt. Het begint met een schoolreisje naar Kroatië, maar dankzij een niet ernstig ongelukje en twee lekke banden komt het gezelschap niet veel verder dan het doodse plaatsje Rohan. Nienke en Fabian (Loek Beernink en Lucien van Geffen), het meest verliefde en meteen ook het meest sympathieke stel uit het internaat, raken al gauw in de ban van de geheimzinnige gebeurtenissen. Nienke ziet dezelfde mysterieuze verschijning die de buschauffeur ook al beweerd heeft gezien te hebben, en Fabian vindt ineens een oude sleutel in zijn jaszak. De arrogante gladjanus Jeroen (Sven de Wijn) – wiens “hé gast” na twee keer al irritant wordt – heeft dit snel door. Hij weet Appie (Achmed Akkabi) over te halen de sleutel van Fabian te stelen, omdat dit wel eens tot rijkdom zou kunnen leiden.

Wanneer het groepje kampeert in de buurt van Rohan, verdwijnt Nienke midden in de nacht. Aan de overgebleven bewoners van het internaat de taak om het pad der zeven zonden te bewandelen. De zeven hoofdzonden vormen de basis van vele andere zonden. Aan het begin van de film is van een aantal personages al duidelijk welke zonde zij begaan, want uiteraard zijn de karakters vrij eendimensionaal neergezet. De tocht die de tieners maken is echter leuk uitgewerkt, al komt niet elke opdracht goed uit de verf. De eerste bijvoorbeeld, woede, is op zich aardig gevisualiseerd, maar het is niet helemaal helder wat die zonde nu met Fabians missie te maken heeft. Dit in tegenstelling tot de zonde “lust” en vooral “traagheid”, die werkelijk heel mooi zijn gemaakt. “IJdelheid” is vooral grappig.

Het acteerwerk wijkt niet veel af van dat van de tv-serie en ligt precies op dat niveau dat je mag verwachten. De bijrollen van Egbert-Jan Weeber als Graaf Rohan en Maryam Hassouni zijn adequaat ingevuld. Weeber is niet echt angstaanjagend, maar gezien de leeftijd van de doelgroep is het natuurlijk ook niet de bedoeling ze de stuipen op het lijf te jagen. Maryam laat in haar korte scènes zien dat ze met recht een van ’s Nederlands meest veelbelovende actrices is, al komt haar acteerprestatie in een film als dit niet helemaal tot zijn recht. ‘Anubis en het pad der 7 zonden’ is een erg leuke en onderhoudende film die meer dan voldoende amusementswaarde heeft voor de fans van de serie. Hoewel dat een zonde is, mogen de makers daar best trots op zijn.

Bioscooprelease: 8 oktober 2008