Archenemy (2020)

Recensie Archenemy CinemagazineRegie: Adam Egypt Mortimer | 90 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Joe Manganiello, Skylan Brooks, Jessica Allain, Luis Kelly-Duarte, Mac Brandt, Kieran Gallagher, Zolee Griggs, Christopher Guyton, Glenn Howerton, Jeremy Hawkins, Joseph D. Reitman, Paul Scheer, Amy Seimetz

‘Archenemy’ is, om maar meteen met de deur in huis te vallen, geen product waar de filmindustrie trots op mag of kan zijn. Regisseur Adam Egypt Mortimer dacht er met een stukje stripboek-animatie uit de jaren 80 en een volkomen absurd verhaal weg te komen. Helaas! Had hoofdrolspeler Joe Manganiello (Max Fist) nu maar hard met zijn vuist op tafel geslagen, dan waren het belachelijke script en de volkomen lege/platte karakters misschien nog op tijd ‘super’ goed bij geschaafd.

Nu moeten we het doen met een superheld, Fist, die vanuit een andere wereld (Chromium) op de aarde is gevallen. Letterlijk, want Max is een gevallen held, een dakloze die zich in de kroeg tegen betaling van zijn ‘verhaal’ verdrinkt in de whisky.

Wannabe onderzoeksjournalist/skater Hamster (Skylan Brooks) is geïntrigeerd en wil wél graag het hele verhaal weten, voornamelijk om clicks te scoren op een website. En dus slaat Max aan het vertellen. Over een 11-dimensionele ruimte, over zijn aartsvijand Cleo Ventrik (Amy Seimetz uit ´Alien: Covenant´ en ´Pet Sematary´) en haar ‘weapon of mass destruction’ genaamd The Void Machine en over de kosmische bron waar Max zijn krachten vandaan had.

Ondertussen krijgt de zus van Hamster, Indigo (Zolee Griggs), van de drugsdealer waar ze klusjes voor uitvoert, een opdracht. Namens hem, The Manager (Glenn Howerton), moet ze bij psychopaat Krieg (Paul Scheer uit ‘Long Shot’) een bedrag van 300.000 dollar ophalen. Dit gaat niet geheel volgens plan en voordat het trio het weet, zitten ze midden in drugsgerelateerde schermutselingen. De vraag is alleen: rennen ze ervoor weg of vechten ze terug? De vraag stellen is hem beantwoorden. Dus, na wat gedoe en een paar onvermijdelijke doden is daar de apotheose: het langverwachte duel tussen aartsvijanden en ex-geliefden Max en Cleo. Oh, wacht: er moet nog een potsierlijk einde aan geplakt worden.

Zien is geloven, maar niet zien is wellicht veel beter. Hoe blauw kosmisch bloed je een blauwtje kan laten lopen. Alstublieft, laat deze poging tot B-film links liggen. Het schijnt dat Nicolas Cage in de running was om held Max Fist te spelen. Het zegt veel dat zelfs hij hier zijn handen niet aan wilde branden…

Ruud Stift

Waardering: 1

DVD- en blu-ray-release: 20 januari 2021