Arena (2011)

Regie: Jonah Loop | 90 minuten | actie, thriller | Acteurs: Samuel L. Jackson, Kellan Lutz, Johnny Messner, Katia Winter, Daniel Dae Kim, James Remar, Nina Dobrev, Lauren Shiohama, Irene Choi, Kofi Yiadom, Derek Mears, Dean J. West, Jason Zone Fisher, Kent Jude Bernard, Grant Case, Heather Harrison, Marcelle Baer, Phil Culotta, Michael Liu, Tze Yep, Solomon Loop, Shanna Forrestall, Sam Medina, Vanessa Branch,  Laura Weissbecker

In de nabije toekomst wordt het er niet beter op. De mensheid kan dan nog wel de meest briljante uitvindingen bedenken waarmee je levens kunt verlengen en je gezondheid langer in stand kan houden, maar als ‘Arena’ ons iets leert is het wel dat de mens een primitief en bloeddorstig wezen is. Een cynische boodschap die verwerkt is in een hersenloos actiespektakel.

‘Arena’ draait om David Lord (Kellan Lutz). Na de dood van zijn vrouw is hij volledig de weg kwijt. Als hij in een melancholische bui voor de charmes van een callgirl Milla (Katia Winter) valt, verandert zijn leven op slag. Als de blonde spierbundel na een wilde nacht wakker wordt, bevindt hij zich in een gevangenis. Lord mag alleen naar buiten als hij besluit te vechten. Het gaat hier niet om ‘onschuldige’ bokswedstrijden, maar om gevechten tot de dood. Lord wordt een gladiator. De moordpartijen worden live uitgezonden op internet. De organisator (Samuel L. Jackson) van deze illegale krachtmetingen is er rijk mee geworden. Langzaamaan groeien Lord en Milla naar elkaar toe.

Tja. Als je de synopsis van ‘Arena’ leest, weet je precies wat je kunt verwachten – en krijgt. Deze B-film doet alles volgens het boekje. Als je fan bent van het oeuvre van Arnie en Sly dan kun je deze film gerust een kans geven. De actiescènes zien er gelikt uit. Het geweld wordt overzichtelijk – en niet kinderachtig – in beeld gebracht. Traditiegetrouw komt er te weinig actie voorbij in deze genrefilm. Als je eenmaal een tof fragment hebt gezien, snak je naar meer. Helaas blijft het bij een paar mooie scènes en wordt de rest van de film gevuld met beelden die voor een verhaal door moeten gaan. Om de doelgroep te plezieren, gooit regisseur Jonah Loop er een aantal zinloze naaktscènes tegenaan. Zo kun je Katia Winter een paar keer volledig ongekleed voorbij zien paraderen. De ene keer staat ze in de douche en de andere keer staat ze volledig ongekleed voor Lutz (die uiteraard heel zedig een broek aanhoudt).

‘Arena’ is een vermakelijke B-film die met het verstand op nul prima te verhapstukken is. Het acteerwerk is erg slap. Lutz kijkt vooral boos en rolt met zijn spieren, Winter heeft een strak lichaam (ze krijgt de kans niet om te acteren) en trekpleister Samuel L. Jackson staat gewoon op zijn cheque te wachten. De man neemt zijn rol totaal niet serieus en schmiert zich gemakzuchtig naar de eindstreep. Jackson heeft charisma en dat weet hij. Hij staat er maar wat bij en poseert. Hij komt er nog net mee weg.

Op zoek naar luchtige pulp? Dan is ‘Arena’ misschien wel wat voor jou.