Argentina, 1985 (2022)

Regie: Santiago Mitre | 140 minuten | biografie, misdaad | Acteurs: Ricardo Darín, Gina Mastronicola, Francisco Bertín, Santiago Armas Estevarena, Alejandra Flechner, Paula Ransenberg, Gabriel Fernández, Ricardo Truppel, Ignacio Francavilla, Walter Jakob, Carlos Portaluppi, Alejo García Pintos, Pablo Moseinco, Pablo Caramelo, Mariano Speratti, Norman Briski, Guillermo Jacubowicz, Martin Gallo

Als geboorteland van de koningin Maxima heeft Argentinië een speciale connectie met ons land en daarom is het een genoegen om het (verder) te leren kennen. Men kent dit land misschien als het land van de Argentijnse biefstuk of van de prachtige natuur, de mooie muziek en dans. Maar helaas kent Argentinië net als velen andere landen een duistere geschiedenis. Na het presidentschap van Jean Domingo Perón, de echtgenoot van de geliefde Evita Perón, kent het land verschillende leiders die of door verkiezingen of door militaire coups aan de macht komen. In deze periode speelt er een burgeroorlog in het land en de staat linkse activisten en marxisten ontvoert, martelt en soms zelfs doodt. Dit eindigt wanneer Raúl Alfonsin in 1983 wordt verkozen tot president en een rechtszaak begint tegen het schenden van de mensenrechten, een belangrijke stap in de richting van het opbouwen van een land waar de mensen zich weer veilig kunnen voelen.

‘Argentina, 1985’ volgt het verhaal van Julio Césasar Strass (Ricardo Darín), de aanklager in wat bekend staat als de Vervolgingen van de Juntas. Samen met zijn assistent Luis Moreno Ocampo (Juan Pedro Lanzani) krijgen zij de taak om negen voormalige militaire leiders te vervolgen in een tijd waarin hun leiderschap nog door veel Argentijnen als heldhaftig wordt beschouwd. Dit betekent dat Julio en Luis (die overigens ook uit een militaire familie komen) regelmatig worden bedreigd en dat hun veiligheid niet gegarandeerd kan worden tot deze zaak voorbij is.

Het is een ingewikkeld verhaal waar niet iedereen een helder beeld bij kan hebben omdat ze simpelweg de achtergrond niet kennen. Maar de film slaagt er meer dan genoeg in deze ingewikkelde geschiedenis duidelijk weer te geven. Onder andere worden Julio’s kinderen gebruikt om moeilijke vraagstukken bijna in Jip en Janneke-taal uit te leggen. Daarnaast is de film bewust van het zware onderwerp en brengt het met een humoristische ondertoon zonder de ernst te verliezen. Ricardo Darín verdient hierin alle lof. Hij speelt moeiteloos een karakter die zichzelf niet zo serieus neemt. Julio ziet zichzelf niet als een held of een bijzondere man en doet gewoon zijn werk. Het is pas wanneer de mensen om hem heen zijn daden prijzen, dat hij zich begint te realiseren dat hij geschiedenis zal schrijven.

‘Argentina, 1985’ wisselt zware emotionele scenes af met lichte alledaagse scènes die zich afspelen in de prachtig weergegeven jaren 80. De kostuums, heldere bruine kleuren en sigarenrook brengen je in het Argentinië van 1985 alsof je er zelf geweest bent. Er zitten stukken in de film die zo uit een documentaire lijken te komen. Dit komt ook door het gebruik van werkelijke opnamen van de rechtszaak. Deze beelden doen je realiseren hoe ernstig de situatie in Argentinië was. Het is daarom belangrijk dat dit verhaal verteld wordt, zeker wanneer het om rechtvaardigheid en de bescherming van mensenrechten gaat. Het is daarom prachtig om te zien dat een stukje verleden dat niet door velen gekend is, de erkenning krijgt wat het verdient. De geschiedenis kennen is en blijft belangrijk omdat het een bewustzijn en kritische blik werpt op de omstandigheden van het heden.

Sanne Brands

VOD-release: 21 oktober 2022 (Prime Video)
Speciale vertoning: Movies That Matter Festival 2023