Art School Confidential (2006)

Regie: Terry Zwigoff | 102 minuten | drama, komedie | Acteurs: Max Minghella, Sophia Myles, John Malkovich, Jim Broadbent, Matt Keeslar, Ethan Suplee, Joel David Moore, Nick Swardson, Anjelica Huston, Steve Buscemi, Adam Scott, Jack Ong, Michael Lerner, Katherine Moennig, Jeremy Guskin, Ezra Buzzington, Scoot McNairy, Lauren Lee Smith, Jeanette Brox, Monika Ramnath, Isaac Laskin, Finneus Egan, Shelly Cole, John Bliss, Bob A. Jennings, Curtis Taylor, Roxanne Hart, Osman Soykut, Katija Pevec

De schuchtere Jerome Platz (Max Minghella, zoon van regisseur Anthony Minghella) arriveert als eerstejaars student op de East Coast Strathmore Art School. Zijn medestudenten vormen een kleurrijk clichématig palet: de agressieve lesbo, de veganist, de hielenlikker, de onverzorgde, de overgevoelige, de talentloze, de pretty boy en de betweter. Jerome’s kamergenoten zijn Vince (Ethan Suplee), studerend voor filmregisseur, en Matthew (Nick Swardson), een homo die -natuurlijk- het modevak in wil. Vince hoopt af te studeren met een film over een seriemoordenaar, de ‘Strathmore Strangler’, die de schoolcampusomgeving onveilig maakt. Jerome krijgt les van de opgebrande en gefrustreerde leraar kunst, professor Sandiford (John Malkovich). Een leraar die zelf tevergeefs probeert zijn nieuwe werk (driehoeken in allerlei kleuren) aan de man te krijgen.

Tijdens een portretschilderles komt Jerome in contact met model Audrey (Sophia Myles) en is meteen reddeloos verloren en verliefd. Hij wil haar koste wat kost als zijn vriendin. De hardwerkende en moedig ploeterende Jerome merkt echter al gauw dat het op deze school niet draait om ’talent’. Alles wat wordt geproduceerd, wordt als kunst gezien. De uitleg van de artiest in kwestie maakt dat elk resultaat (een berg plastic stoelen op elkaar, iemand die zichzelf via zijn tepels elektrocuteert, een simpel plaatje van een auto) onder kunst valt te rubriceren. Nieuwe student Jonah (Matt Keeslar) wordt, ondanks zijn simpel aandoende werkjes, bewierookt als grote kunstenaar en dat frustreert Jerome in grote mate. Temeer daar zijn muze Audrey voor Jonah lijkt te vallen. De wereldse Bardo (Joel David Moore) probeert Jerome met beide voeten op de grond te houden. Hij introduceert hem bij Jimmy (een prachtrol van Jim Broadbent), een uitgerangeerde, verlopen en alcoholische kunstenaar. Deze voorziet wannabe artists van wijze lessen. Ineens wordt het Jerome allemaal zeer duidelijk. Hij, steeds meer ten onder gaand aan drank en sigaretten, zal ‘zijn’ kunst een totaal andere wending moeten geven om echt opgemerkt te worden. Als hij dit uiteindelijk doet, wordt hij inderdaad ‘ineens’ erkend als groot kunstenaar. Op deze onorthodoxe manier weet hij ook het hart van Audrey te winnen.

‘Art School Confidential’, gebaseerd op een strip van Daniel Clowes, geeft op mildhilarische wijze de stompzinnigheid van het reilen en zeilen op een kunstacademie weer. Beroemd worden als kunstenaar is het ultieme doel, de manier waarop je dit bereikt is ondergeschikt. Een grappige, kleine ‘arty’ film van Zwigoff (bekend van ‘Crumb’, ‘Bad Santa’ en ‘Ghost World’) met leuke bijrollen van Anjelica Huston en Steve Buscemi (Bob Broadway). Een film die niet al te diepgaand is en waarbij je ook een paar onvolkomenheden voor lief moet nemen. Misschien dat regisseur Zwigoff een paar bijrollen had kunnen weglaten. Jerome oogt wellicht iets te jong, Audrey blijft een ietwat oppervlakkig personage. De film wordt gedragen door andere hoofdpersonen als Vince, Bardo, Jimmy en Sandiford. Dit viertal zorgt ervoor dat ‘Art School Confidential’ prettig te verteren cinema is.

Ruud Stift