Arthur (1981)

Regie: Steve Gordon | 97 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Dudley Moore, John Gielgud, Liza Minelli, Geraldine Fitzgerald, Jill Eikenberry, Stephen Elliott, Ted Ross, Barney Martin, Thomas Barbour, Anne De Salvo, Marjorie Barnes, Dillon Evans, Maurice Copeland, Justine Johnston, Paul Vincent

Wat een leventje leidt het titelpersonage. Met de zekerheid van een slordige 750 miljoen dollar op de bankrekening, een privéchauffeur en butler, gaat het Arthur Bach voor de wind. Hoewel hij in de eerste scènes een aanstekelijke lach laat horen (er moet toch iemand zijn die om zijn grapjes kan lachen?), is het al snel duidelijk dat al die rijkdom hem niet gelukkig maakt. Arthur zoekt zijn toevlucht in de alcohol, of liever gezegd: deed dat al lang geleden en nu kan hij niet meer zonder. Martini’s bij het ontbijt en de rest van de dag aan de Scotch om de keel te smeren. De alcoholist vult zijn dagen met zich een beetje te laten rondtoeren door New York in zijn prachtige Rolls Royce. Wat hij het liefste wil is iemand van wie hij kan houden, maar wie houdt er nu van een dronkelap?

Dat hij toch iemand vindt op wie hij terstond verliefd wordt verbaast zijn butler Hobson wellicht nog meer dan Arthur zelf. In warenhuis Bergdorf’s op Fifth Avenue zien de twee een jonge vrouw die een stropdas steelt. Geïntrigeerd door deze actie en de flamboyante verschijning van de vrouw, zet Arthur de achtervolging in, net op tijd om haar te redden uit een penibele situatie. Een afspraakje later en het is gebeurd: Arthur is verliefd op Linda. Hij wil dolgraag met haar trouwen, maar zijn familie heeft andere plannen: om aanspraak te blijven maken op de enorme erfenis moet Arthur het zakelijk gezien zeer aantrekkelijke huwelijk sluiten met Susan Johnson. Tja, als armoedzaaier door het leven wil Arthur niet, dus dan moet hij maar met Susan trouwen…

De helaas te vroeg overleden acteur en komiek Dudley Moore ontving een Oscarnominatie voor zijn titelrol in deze komedie. Als Arthur is hij amusant, charmant en irritant tegelijk, maar weet hij ontegenzeggelijk de harten van de kijkers te veroveren. Als iedereen die dronken is zich zo zou gedragen als deze rijke erfgenaam, zou de wereld er een stuk beter uit zien. De acteur is op zijn best in de dronken scènes, en dat zijn er heel wat, want het personage is nauwelijks nuchter. Hoe goed hij ook is, Dudley Moore wordt van het scherm gespeeld door John Gielgud, die als trouwe, maar sarcastische butler Hobson de beste one-liners heeft. Gielgud sloeg de rol meermaals af maar hapte uiteindelijk toe vanwege het riante salaris. Gelukkig maar; niet alleen voor het publiek, maar ook voor hemzelf: de rol leverde hem een Oscar, zijn enige!, voor beste bijrolacteur op. Liza Minelli is een ietwat ongebruikelijke keuze voor Arthurs tegenspeelster Linda, maar brengt het er best aardig van af. Regisseur Steve Gordon stierf overigens in november van 1982, het jaar dat de film in Nederlandse bioscopen uitkwam. Hij werd slechts 44 jaar oud.

Als komedie had er nog wel wat meer in gezeten, maar je zult je zeker vermaken bij deze bovengemiddeld leuke film. Daarnaast is het de film waarin Christopher Cross furore maakte met Arthur’s Theme (Best That You Can Do). “If you get caught between the moon and New York City, the best that you can do is fall in love”, de perfecte song voor deze fijne feelgood movie.

Bioscooprelease: 18 februari 1982