As Above/So Below (2014)

Regie: John Erick Dowdle | 93 minuten | horror, thriller | Acteurs: Perdita Weeks, Ben Feldman, Edwin Hodge, François Civil, Marion Lambert, Ali Marhyar, Cosme Castro, Hamid Djavadan, Théo Cholbi, Emy Lévy, Roger van Hool, Olivia Csiky Trnka, Hellyette Bess, Aryan Rahimian, Samuel Aouizerate, Kaya Blocksage

Het staat niet in de top vijf van meest populaire toeristische attracties van de lichtstad, maar wie vaker als toerist in Parijs komt, zal het vast wel eens gedaan hebben: een rondleiding door de Catacombes de Paris. Miljoenen schedels en botten liggen hier in een ingewikkeld gangenstelsel van meerdere kilometers opgestapeld. Deze laatste rustplaats van ontelbare Parijzenaars heeft een lugubere sfeer, maar spreekt absoluut tot de verbeelding. Niet zo gek dus dat er een filmmaker op het idee kwam om er een film op te nemen. Met zo’n griezelige setting is de film al voor de helft geslaagd. Op papier hadden de makers in ieder geval al goede argumenten, want niet eerder kreeg een productiemaatschappij toestemming van de Franse regering om in de Catacomben te filmen.

‘As Above/So Below’ gaat over de jonge Scarlett Marlowe. Deze ambitieuze en briljante archeologe heeft, in navolging van haar vader, haar leven gewijd aan het vinden van de Philosopher’s Stone van de beroemde alchemist Nicolas Flamel. Haar vader, eveneens archeoloog, werd zo door de zoektocht naar dit gewilde object in beslag genomen, dat het hem – naar verluidt – tot waanzin en uiteindelijk zelfmoord dreef, iets waar Scarlett nog altijd mee zit.

Wanneer Scarlett ineens op het goede spoor lijkt te zitten, leidt de zoektocht haar naar Parijs. Daar komt ze er al gauw achter dat de vindplaats van de Philosopher’s Stone, bron van eeuwige jeugd, diep onder de grond van Parijs moet zijn. Met haar cameraman Benji (Edwin Hodge), haar ex-vriend en collega-archeoloog, George (Ben Feldman) en een een team van Catacombes-experts, daalt Scarlett af in het duistere doolhof om het werk van haar vader af te maken en te bewijzen dat hij niet gek was. Eenmaal in de Catacomben lijkt het nog lange tijd goed te gaan. Maar dan gebeuren er rare, bovennatuurlijke dingen.

De makers hebben goed begrepen dat je niet altijd iets bloederigs hoeft te zien om bang te worden. Het geluid van een rinkelende telefoon of de aanblik van een piano is in ‘As Above/So Below’ al voldoende om kippenvel te krijgen. Liefhebbers van gore komen in deze found footage mengeling van ‘The Descent’ en ‘The Da Vinci Code’ pas later aan hun trekken, want ‘As Above/So Below’ neemt rustig de tijd om de kijker aan de hoofdpersonen te laten wennen, voordat ze – conform het genre – één voor één het loodje leggen. Zo blijken elk van de leden van de verboden expeditie wel een geheim of trauma met zich mee te dragen, iets dat hen tot in de catacomben weet te achtervolgen.

Jammer genoeg boet de film met die clichématige afwerking van het lijstje slachtoffers wel wat aan kracht in. En dat de mythische en geschiedkundige theorieën niet echt bevredigend uitgewerkt worden, doet de film ook geen goed. Echt vervelend is dat overigens niet, want niemand kijkt een film als deze om alchemie te bestuderen. ‘As Above/So Below’ is een verfrissende found footage film, met een continue spannend verhaal en redelijke acteerprestaties.

Bioscooprelease: 4 september 2014
DVD- en blu-ray-release: 24 december 2014