Associated (2006)

Regie: Jenny Perlin | 12 minuten | documentaire

De film is in zwartwit geschoten met een 16 mm camera en de beeldkwaliteit laat zo nu en dan te wensen over. De tussentitels, waarop het tijdstip van filmen weergegeven is, zijn handgeschreven en ook de montage is ouderwets knip- en plakwerk. Dit alles zorgt ervoor dat je je als kijker vooral op de inhoud van de film gaat focussen, in de hoop dat daar wat interessants uit te halen valt.

Inhoudelijk vertelt de film over een buurtsupermarkt, waar er uiteraard ontzettend veel van te vinden zijn wereldwijd. Door hier echter een persoonlijk tintje aan te geven, in de vorm van een interview met de eigenaar, probeert de documentaire je mee te slepen in dit wereldje.

Helaas is hetgeen de geïnterviewde te vertellen heeft niet bijster interessant waardoor het moeilijk is om je in zijn leven te verplaatsen. Of dit aan de gestelde vragen ligt of aan de persoon zelf is niet helemaal duidelijk.

Het meest interessante is inhoudelijk gezien het antwoord op de vraag van wat voor muziek hij houdt. Na enige tijd nadenken komt de eigenaar op de naam Johnny Cash – die hij overigens niet eens goed uitspreekt. Bovendien luistert hij ook graag naar de Libanese zangeres Najwa Karam. Totaal verschillende muziek al met al. De regisseuse heeft er voor gekozen om enkele nummers van deze beide artiesten onder de beelden te monteren, wat, wanneer je dit door hebt, een grappig effect geeft.

‘Associated’ geeft ons een eenduidige visie op een niet bepaald bijzondere buurtsupermarkt. Alhoewel de maker een poging heeft gedaan om de kijker empathie op te laten brengen voor dit supermarktje en haar eigenaar, wil dit nauwelijks lukken. Of dit aan het amateuristische uiterlijk ligt van deze documentaire of aan de weinig charismatische eigenaar, wie zal het zeggen? Feit is dat het welhaast een opluchting is als we de supermarkt aan het eind van de avond zien sluiten en de documentaire langzaam maar zeker haar einde bereikt.

Vincent Nijman