Asterix en de Vikingen (2006)

Regie: Stefan Fjeldmark, Jesper Møller | 78 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Jim Bakkum, Marlies Somers, Luc Wijn, Jan van Looveren, Chiel van Berkel, Robert de la Haye, Marilou Mermans, Marc Heyndrickx

De liefhebber van de stripalbums van onze helden Asterix en Obelix worden op hun wenken bediend. De film ‘Asterix en de Vikingen’ zou zo maar een stripboekverfilming kunnen zijn. Dit is natuurlijk deels waar omdat het verhaal gebaseerd is op het stripalbum ‘Asterix en de Noormannen’, maar de makers hebben onder toeziend oog van de geestelijke vader, Uderzo, een eigen draai aan het verhaal gegeven.

Voor een ieder die nog niet kennis heeft gemaakt met Asterix en Obelix is dit een mooie gelegenheid. De film is heel toegankelijk en het ontbreken van enige voorgeschiedenis zal niet als een gemis worden ervaren.

De kijker wordt al snel meegenomen in het verhaal dat voor zowel jong als oud zeer vermakelijk is. De subtiele grappen voor de oudere generatie worden afgewisseld met humor voor de jongeren onder ons. De aankondiging dat de teksten gemoderniseerd zouden zijn, wordt helemaal waargemaakt. Zo heet bijvoorbeeld de duif van Hippix sms.

Uit de beelden blijkt duidelijk dat we hier te maken hebben met een echte ‘ouderwetse’ tekenfilm. Aangezien Asterix en Obelix stripfiguren zijn past deze techniek perfect bij de film. Overigens is er veel zorg besteed aan het maken van de tekeningen. De beelden zijn zeer gedetailleerd en er is veel aandacht geschonken aan kleuren en schaduwen. Zoals Uderzo vooraf aankondigde is dit inderdaad de beste stripverfilming van een Asterix en Obelix-verhaal.

Het lijkt erop dat in de huidige tijd van hoogstaande computeranimatie, onder andere ‘Shrek’, ‘Ice Age’ en ‘Cars’, de kracht van een tekenfilm enigszins heeft ingeboet. Dit blijkt vooral uit het feit dat echte tekenfilms nauwelijks meer gemaakt worden en als zij al gemaakt worden nauwelijks aandacht krijgen. De eisen, die het publiek maar zeker ook de makers stellen, zorgen ervoor dat de tekenfilm steeds verder naar de achtergrond verdwijnt. ‘Asterix en de Vikingen’ bewijst gelukkig dat de goede tekenfilm (nog) niet tot een uitstervend ras behoort.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 19 april 2006