Asterix & Obelix: De Romeinse lusthof – Astérix: Le domaine des dieux (2014)

Regie: Louis Clichy, Alexandre Astier | 82 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie | Originele stemmencast: Roger Carel, Guillaume Briat, Lorànt Deutsch, Laurent Lafitte, Alexandre Astier, Alain Chabat, Elie Semoun, Géraldine Nakache, Artus de Penguern, Lionnel Astier, François Morel, Florence Foresti, Serge Papagalli, Bernard Alane, Arnaud Léonard, Laurent Morteau, Philippe Morier-Genoud | Nederlandse stemmencast: Bas Keijzer, Laus Steenbeeke

’s Werelds meest geliefde Galliërs, Asterix, Obelix, maar ook Panoramix, Hoefnix, Kostunrix, Abraracourcix en Assurancetourix, vonden al eerder hun weg naar het witte doek. Niet alleen in tekenfilmvorm, waarvan de 2-d geanimeerde ‘Astérix en de vikingen’ (2006) de rij van acht titels (die al in 1967 begon) afsloot, maar ook in real live verfilmingen in 1999, 2002, 2008 en 2012. Dat de strip zich ook uitstekend leent voor CGI bewijst ‘Asterix & Obelix: De Romeinse lusthof’ (‘Astérix: Le domaine des dieux’) (2014).

Julius Caesar zit nog altijd met die onverwoestbare Galliërs in zijn maag. Om ze te ondermijnen besluit hij een nieuw Rome te bouwen, precies om het dorp van Asterix en Obelix heen. Dat zal ze leren. En hij lijkt een heel eind te komen. Ondanks de verwoede pogingen van Asterix en Obelix om de bouw te stoppen, zijn de Romeinen en hun slaven de Galliërs te snel af en ontstaat al gauw een vooruitstrevende stad met hoge gebouwen. En dat heeft zo zijn uitwerking op het dorp en haar inwoners…

Visueel is ‘Asterix & Obelix: De Romeinse lusthof’ zeer aantrekkelijk. Wie bijvoorbeeld de figuurtjes van Plastoy of – iets prijziger – Leblon-Delienne van het nog altijd populaire stripduo kent heeft al een goed idee hoe de personages er in 3D uit zouden zien, en het animatieteam heeft er alles aan gedaan om topkwaliteit af te leveren. Het is net of de beeldjes uit de vitrinekast van een Asterix-verzamelaar tot leven gekomen zijn. Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat regisseur Louis Clichy als animator aan animatiefilms ‘Up’ en ‘Wall-E’ heeft gewerkt toen hij nog bij Pixar werkte.

Jammer genoeg gaat het op het verhalend vlak mis. Dat ligt natuurlijk deels aan het bronmateriaal, dat redelijk trouw gevolgd wordt: “De Romeinse lusthof” is niet één van de beste albums van Uderzo en Goscinny. Maar ook in het scenario laat men wat steken vallen. Er is weinig tot geen spanning in het rommelige en langdradige script, waardoor de aandacht al snel verslapt. Ben je eenmaal gewend aan het aantrekkelijke uiterlijk van de film, dan zal het je moeite kosten om wakker te blijven. Zeker omdat lang niet alle grappen doel treffen, het is veelal voorspelbaarheid troef. Kinderen zullen daar echter niet om geven, het lijkt dan ook of ‘Asterix & Obelix – De Romeinse lusthof’ voornamelijk voor die doelgroep is gemaakt. Desondanks juichen we een volgende CGI-verfilming van onze Gallische helden alleen maar toe.

Bioscooprelease: 17 december 2014
DVD- en blu-ray-release: 15 april 2015