Au bout des doigts (2018)

Recensie Au bout des doigts CinemagazineRegie: Ludovic Bernard | 106 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Jules Benchetrit, Kristin Scott Thomas, Lambert Wilson, Karidja Touré, Elsa Lepoivre, André Marcon, Michel Jonasz, Xavier Guelfi, Samen Télesphore Teunou, Vanessa David, Milo Mazé, Louise Labeque, Gaspard Meier-Chaurand, Alexandre Brik, Julian Maire, Louis Vazquez

Je ziet en hoort ze steeds vaker: piano’s in stationshallen of zelfs op treinperrons. In het Franse drama ‘Au bout des doigts’ maken we kennis met de jongvolwassen Mathieu (Jules Benchetrit) in deze herkenbare setting. Hij speelt vol overgave een klassiek stuk. Er zijn maar weinig toeschouwers, maar wel één van cruciaal belang: Pierre Geithner (Lambert Wilson), een hoge pief verbonden aan het conservatorium in Parijs. Pierre is erg onder de indruk van Mathieus bevlogen spel, maar voor hij contact kan leggen is de jongen ‘m gesmeerd omdat de politie achter hem aan zit. 

Mathieu blijkt een vat vol tegenstellingen te zijn. Afkomstig uit een eenoudergezin, waar moeder meerdere baantjes heeft om rond te komen; vrienden die hem meeslepen het verkeerde pad op… maar tegelijkertijd is er die intense interesse in en aanleg voor het maken van klassieke muziek. Wanneer Pierre eindelijk contact met hem legt, toont Mathieu echter geen belangstelling. Toch komt Pierres visitekaartje goed van pas als Mathieu bij een nieuwe inbraak afgeleid wordt door de in het pand aanwezige piano en daardoor gearresteerd wordt. Pierre regelt dat de jeugdige delinquent er met een taakstraf vanaf komt. En naast het schoonmaken van het conservatorium staan er binnen de kortste keren ook pianolessen van La comtesse (Kristin Scott Thomas op de automatische piloot) op de planning.

‘Au bout des doigts’ weet jammer genoeg nooit te verrassen. De ontwikkeling (en ook de voorspelbare terugval, zelfs twee!) van Mathieu verloopt volgens de verwachtingen. Ook de toevoeging van romantic interest Anna (een heerlijk ontwapenende Karidja Touré) voegt weinig spanning aan het verhaal toe. Daarbij komt dat Mathieu wel heel makkelijk is om te buigen. Één gesprekje en zijn mening is weer 180 graden gedraaid. Het is een sympathieke jongen, maar hij is niet krachtig genoeg om echt met hem mee te leven.

De film ziet er degelijk uit, het vakmanschap straalt er af, maar ook hier ontbreekt het aan een eigen visie. ‘Au bout des doigts’ is zo een dertien-in-een-dozijn-drama over een getalenteerde jongen die een unieke kans krijgt om iets van zijn leven te maken, die kans andermaal weggooit en uiteindelijk toch – en dat is echt geen spoiler – een daverend applaus in ontvangst mag nemen.

Monica Meijer

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 1 augustus 2019