Audrey (2020)

Regie: Helena Coan | 100 minuten | documentaire, biografie | Met: Audrey Hepburn, Richard Dreyfuss, Emma Hepburn Ferrer, Sean Hepburn Ferrer, Clare Waight Keller, Edith Lederer, Mita Ungaro, Andrew Wald, Michael Avedon, Keira Moore, Francesca Hayward, Alessandra Ferri, Robin Ager

Audrey Kathleen Ruston werd op 4 mei 1929 geboren in Brussel. Haar ouders ontmoeten elkaar in Indonesië; haar moeder was de Nederlandse barones Ella de Heemstra en haar vader was de Britse Joseph Victor Anthony Ruston. Audrey Ruston werd later bekend als Audrey Hepburn. De documentaire ‘Audrey’ van Helena Coan geeft een behoorlijk compleet beeld van het leven en de carrière van de legendarische actrice.

Of je nu alleen ‘Breakfast at Tiffany’s’, ‘My Fair Lady’, ‘Roman Holiday’ of één van haar andere bekende films kent, of misschien nooit een film met de Oscarwinnende actrice hebt gekeken, de kans is klein dat je nog nooit van haar gehoord of haar beeltenis gezien hebt. Audrey Hepburn is – zelfs meer dan drie decennia na haar dood (20 januari 1993) en haar laatste optreden in een film (‘Always’, 1989, Steven Spielberg) – nog altijd een icoon. Haar stijl en elegantie, haar talent en charme, maken nog dagelijks indruk op mensen over de hele wereld. Ze was en is een grote bron van inspiratie.

De documentaire ‘Audrey’ bevat veel archiefmateriaal, foto’s en films uit privécollecties en interviews met onder meer haar oudste zoon Sean Hepburn Ferrer, haar kleindochter Emma Hepburn Ferrer (die haar oma nooit gekend heeft), goede vrienden en mensen met wie ze professioneel in aanraking kwam (Peter Bogdanovich, Richard Dreyfuss, filmrecensent Molly Haskell). Voor fans zal de docu niet al te veel nieuws brengen.

De vroege jaren van Audreys leven worden grondig besproken: hoe ze de Tweede Wereldoorlog in Arnhem doorbracht, hoe honger en armoede ook tijdens haar succesvolle jaren een stempel drukten op haar leven, haar dromen om balletdanseres te worden en de moeizame (lees: vrijwel afwezige) band met haar vader, die het gezin verliet toen Audrey pas zes jaar was.

Maar ook de rest van haar leven – carrière en privé – komt ruim aan bod, met heerlijke clips, niet alleen uit haar films, maar ook uit bijvoorbeeld de “Tonight Show”, Audreys Oscar-speech en haar werk voor UNICEF. Er is voldoende aandacht voor haar invloed op de mode: haar jurken van Givenchy bijvoorbeeld, of het iconische, daar is dat woord weer, maar hier écht van toepassing, jurkje uit ‘Breakfast at Tiffany’s’. Wat de gedachte achter de keuze is geweest om drie verschillende balletdanseressen (Keira Moore, Francesca Hayward, Alessandra Ferri) Audreys verschillende stadia uit haar leven uit te beelden en de documentaire zo van een dramatische laag te voorzien, blijft onduidelijk. Niet alleen leidt het af, het voegt niets toe: veel liever hadden we extra scènes gezien uit haar werk. Maar dat is wel een bewuste keuze: in ‘Audrey’ ligt de focus niet op haar werk, maar Coan documenteert vooral het leven van de te jong gestorven vrouw – omdat Audreys werk voor haarzelf ook niet het belangrijkste was.

Helena Coan windt er geen doekjes om dat ze haar onderwerp adoreert; er valt geen onvertogen woord over de actrice. Alles wat ze aan heeft geraakt verandert in goud. Dat is een valkuil waar veel biografische documentaires in vallen. Natuurlijk was er veel verdriet in haar leven, maar dat viel buiten haar invloedssfeer (haar ouders waren fascisten, haar huwelijk met Mel Ferrer liep stuk, en haar tweede huwelijk mislukte omdat Dr. Andrea Dotti talloze affaires met jongere vrouwen had). Dat ontbreken van een tegengeluid is jammer, maar niet onoverkomelijk. Al met al is ‘Audrey’ zeker het kijken waard voor wie meer wil weten over één van de laatste actrices uit Hollywoods Golden Age.

Digital download-release: 8 februari 2021