Auf Einmal (2016)

Recensie Auf Einmal CinemagazineRegie: Asli Özge | 112 minuten | drama | Acteurs: Sebastian Hülk, Julia Jentsch, Hanns Zischler, Sascha Alexander Gersak, Luise Heyer, Lea Draeger, Natalia Belitski, Christoph Gawenda, Atef Vogel, Mareile Blendl, Matthias Brüggenolte, Simon Eckert, Michael A. Grimm, Maria Hartmann, Stefan Lampadius, Rainer Laupichler

Onheilspellende cinematografie, karige vertelstructuur, zo zou je het begin van ‘Auf Einmal’ kunnen omschrijven. Zoals altijd in film moet je niet te snel conclusies trekken, want het ontbreken van informatie kan dramatische meerwaarde hebben, zeker in een thrillersetting. Karsten (Sebastian Hülk) kust in een appartement een jonge vrouw die als enige is achtergebleven na een feestje, even later is zij bewusteloos en rent hij naar een huisartsenpost die gesloten is; bij terugkomst is zij dood.

Ingehouden emoties, koele beelden. ‘Auf Einmal’ doet zelfs een beetje denken aan ‘De Eetclub’. Aanvankelijk denk je aan televisiedrama, een Noord-Europese krimi. Niet iets om na een kwartier kijken verslaafd aan te raken, ook niet afstotend. Technisch goed, inhoudelijk afwachtend. De focus blijft op Karsten, een op het oog doorsnee, niet onaantrekkelijke bankmedewerker die getrouwd blijkt met een zakenvrouw (Julia Jentsch), maar ook nog in het warme nest van zijn ouders is verankerd.

Een recensent heeft soms veel woorden nodig, omdat hij het niet ziet. ‘Auf Einmal’ heeft misschien wel teveel herkenbare elementen om herkenbaar te zijn. Zoals de mate van berekening in moderne relaties, gebaseerd op zakelijk c.q. functioneel contact. Eigenlijk willen we niet zien dat onze samenleving zo is geworden, omdat we te zeer sociaal aangepast zijn om het anders te doen. Als individu blijven wij echter irrationele wezens, terwijl we het leven denken te kunnen perfectioneren.

Interessant genoeg, maar wordt deze thematiek afdoende uitgewerkt? In ‘Auf Einmal’ wordt vrij karig omgegaan met dialogen, terwijl een thriller daar wel behoefte aan heeft. Maar het was toch geen thriller, meer zedenschets? Ook in dit licht problematisch, want regisseur Asli Özge is geen Lynch of Almodóvar, auteurs die met groot gemak genres door elkaar laten lopen. Zij is een goede televisieregisseur met dramatische beperkingen. Daarbij rijst de vraag of het hoofdpersonage wel interessant genoeg is.

Natuurlijk willen politie en Karstens vrouw het naadje van de kous weten; natuurlijk wil Karsten de schade beperkt houden op alle fronten. Check. Natuurlijk steunt de vriendengroep Karsten, maar zie je ze ook twijfelen; natuurlijk wil een regisseur de kijker laten gissen naar de handelwijze van Karsten. Dubbelcheck. Brengt de sleutelscène bij de weduwnaar (Sascha Alexander Gersak) uitkomst? Hoewel ‘Auf Einmal’ genoeg stof biedt voor een langspeelfilm, wordt de belofte die voortvloeit uit de thematiek in de tweede filmhelft niet helemaal ingelost.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3

Bioscooprelease: 18 mei 2017
On demand release (via Picl): 18 mei 2017