August: Osage County (2013)

Regie: John Wells | 120 minuten | drama | Acteurs: Meryl Streep, Julia Roberts, Chris Cooper, Ewan McGregor, Margo Martindale, Sam Shepard, Dermot Mulroney, Julianne Nicholson, Juliette Lewis, Abigail Breslin, Benedict Cumberbatch, Misty Upham, Will Coffey, Newell Alexander, Jerry Stahl

Dat Hollywood vele duizendpoten rijk is blijkt maar weer uit het verhaal achter ‘August: Osage County’. Ooit begonnen als acteur is Tracy Letts inmiddels verantwoordelijk voor de scenario’s van zowel de originele Broadway-toneelstukken als de verfilmingen van ‘Killer Joe’ en nu voor ‘August: Osage County’. Net nu hij succes heeft als scenarioschrijver, is hij typisch genoeg het meest bekend voor zijn acteerwerk; momenteel is hij te zien als senator Andrew Lockhart in de hitserie “Homeland”.

Zijn wens om de acteurs van het originele toneelstuk te gebruiken in de verfilming van deze “All-American story ” is niet tot uiting gekomen. Maar dat onder andere Meryl Streep, Julia Roberts, Ewan McGregor en Benedict Cumberbatch als plaatsvervangers gelden zal de tegenvaller hebben verzacht.

Het is een zeer warme augustus maand in Osage County, Oklahoma wanneer de familie Weston samenkomt om doodzieke moeder Violet (Meryl Streep) te ondersteunen bij een familiecrisis. Van zus tot dochter tot kleinkind, iedereen komt samen om te kijken hoe zij Violet van dienst kunnen zijn. De initiële goede intenties slaan snel over naar onderlinge ruzie. Gooi hier ook nog een aantal schokkende onthullingen bij en dan is het hek echt van de dam.

Met een geliefd toneelstuk is het altijd de vraag of deze op een passende manier kan worden overgebracht naar het grote scherm, maar de enigszins onervaren regisseur John Wells kan trots zijn op het eindresultaat. Een toneelstukverfilming heeft vrijwel altijd de handicap dat de gebeurtenissen zich afspelen op één plek, maar de scherp geschreven dialogen en verscheidenheid aan personages maken dit meer dan goed.

Familieperikelen, vaak gepaard met gitzwarte humor, vormen in ‘August: Osage County’ de rode draad. De relatie tussen moeder Violet (Meryl Streep) en dochter Barbara (Julia Roberts) staat centraal, maar de overige familieleden komen ook uitvoerig aan bod. Of het nou de slungelige neef, het ongeïnteresseerde kleinkind of ordinaire zus is; ieder heeft zo zijn problemen, wat uiteindelijk leidt tot een van de meest memorabele dinerscènes uit de recente filmgeschiedenis.

Het grote uithangbord van ‘August: Osage County’ is uiteraard het rijke acteursgezelschap en terecht. Dat Meryl Streep garant staat aan kwaliteit is alom bekend maar het is vooral Julia Roberts die hier geen moment onbenut laat om haar acteerkunsten te vertonen. Haar versleten look komt haar geloofwaardigheid ten goede en dat zij, evenals Meryl Streep, genomineerd was voor een Oscar is niet verrassend.

Het intense acteerspel heeft een groot nadeel: op een gegeven ogenblik is er sprake van overkill en is de zoveelste confrontatie eerder vermoeiend dan boeiend, mede door gebrek aan nuance.

De vaak smakelijke discussies en onthullingen vormen – samen met het sterke acteerwerk – de charme van ‘August: Osage County’. Hopelijk zullen deze niet TE herkenbaar overkomen.

Scott van der Winden