Ava (2020)
Regie: Tate Taylor | 97 minuten | actie, misdaad, drama | Acteurs: Jessica Chastain, John Malkovich, Common, Geena Davis, Jess Weixler, Colin Farrell, Joan Chen, Ioan Gruffudd, Diana Silvers, Efka Kvaraciejus, Christopher J. Domig, Michel Muller, Dieter Riesle, Aramis Merlin, Michael Guarnera
De huurmoordenaar met issues, over actiefilmcliché’s gesproken! In ‘Ava’ gooien de filmmakers het over een net iets andere boeg. De persoonlijke perikelen krijgen hier veel meer aandacht dan in de gemiddelde genregenoot. Begrijpelijke keuze van scenarioschrijver Matthew Newton, want is de kritiek op actiefilms niet vaak dat de personages zo vlak blijven? De vrouwelijke geheim agent is dan weer niets nieuws; en ‘Ava’ schaart zich daardoor in het gestaag groeiende rijtje waarin ook ‘Nikita’,’Atomic Blonde’, ’Red Sparrow’ en ‘Anna’ staan.
Ava (Jessica Chastain) is een huurmoordenaar in dienst van de geheime dienst Ze is de protégé van Duke (John Malkovich), die weer onder Simon (Colin Farrell) staat. Het wordt al snel duidelijk dat Ava haar moorden wil verantwoorden; haar m.o. is haar slachtoffer te vragen wat de reden zou kunnen zijn dat iemand een prijs op zijn hoofd heeft gezet. Die nieuwsgierigheid wordt haar bijna fataal; de leiding van haar organisatie heeft een duidelijk protocol, waar Ava maar al te graag van af wijkt. Wanneer ze daardoor tijdelijk op non-actief wordt gezet, zit er voor de vrouw niets anders op om terug te keren naar haar familie in Boston. Haar verbitterde moeder (Geena Davis) en zusje Judy (Jess Weixler) staan niet direct te springen om haar terugkeer. Dat Ava acht jaar geleden zonder iets te zeggen met de noorderzon is vertrokken is moeilijk om te vergeven. Dat vindt ook haar ex-vriendje Michael (Common), die inmiddels samen is met Judy.
Ook al heb je zelf een eind aan de relatie gemaakt, je ex zien met je zus moet voor niemand makkelijk zijn. Laat staan voor Ava, die toch redenen genoeg heeft om te piekeren. De stroeve relatie met haar moeder, het wantrouwen jegens haar werkgever én haar zo ongeveer als vader figurerende mentor Duke en het stijgende verlangen naar alcohol (ze is door haar werk succesvol afgekickt); het zijn genoeg zaken om wakker van te liggen. Dan blijkt Michael ook nog eens dezelfde problemen te hebben als die waardoor ze elkaar destijds leerden kennen. Zijn torenhoge schuld bij de lokale topcrimineel Toni (Joan Chen) betekent dat Ava zich hier ook mee bezig moet houden.
Voor de regie van ‘Ava’ tekende Tate Taylor. Eerder maakte hij onder andere ‘The Help’ (2011), ‘Get on Up’ (2014), ‘The Girl on the Train’ (2016) en ‘Ma’ (2019). Dat je goede drama’s of thrillers kunt regisseren, wil nog niet zeggen dat je een goede actiefilmregisseur bent. Dat vergt een hele andere aanpak. De actiescènes in ‘Ava’ zijn onduidelijk en rommelig in beeld gebracht en zonder de dramatische scènes is dit daarom een dertien-in-een-dozijn-b-film. Taylor is wel een goede acteursregisseur, want de cast is fijn om naar te kijken. Jessica Chastain is overtuigend in haar berekenende ‘zakelijke’ communicatie, maar ‘Ava’ laat haar ook vaak genoeg haar emoties tonen. Ook Geena Davis, Jess Weixler en John Malkovich geven zich volop. Vooral de moeder-dochter-scène waarin beide vrouwen letterlijk en figuurlijk hun kaarten op tafel leggen, is mooi.
Toch is het een precaire balans. Het is zonder meer te prijzen dat ‘Ava’ meer wil zijn dan een doorsnee actiefilm, maar voor actiefilmliefhebbers is de actie te schaars en te voorspelbaar, waardoor deze vast zullen afhaken. Ben je wel in voor de combi drama/actie, dan zul je je wellicht storen aan de vervelende actiescènes. ‘Ava’ scoort toch een voldoende vanwege de cast, die hun best doen om van deze film een betere film te maken.
Monica Meijer
Waardering: 3
Bioscooprelease: 30 juli 2020
DVD- en blu-ray-release: 14 december 2020