Avalon (2001)

Regie: Mamoru Oshii | 106 minuten | actie, fantasie, science fiction | Acteurs: Malgorzata Foremniak, Wladyslaw Kowalski, Jerzy Gudejko, Dariusz Biskupski, Bartlomiej Swiderski, Katarzyna Bargielowska, Alicja Sapryk, Michal Breitenwald, Zuzanna Kasz, Adam Szyszkowski, Krzysztof Szczerbinski, Marek Stawinski, Jaroslaw Budnik

Wat krijg je als een Japanse regisseur, een Poolse cast en een Engelse legende door elkaar gooit? Het antwoord is ‘Avalon’. In het speelfilmdebuut van animator Mamoru Oshii wordt de Koning Arthur-legende gemixt met anime-esque actie in een Pools jasje. Het resultaat? Een film die een beetje vreemd is maar wel lekker.

In ‘Avalon’ gaat het om Ash (Foremniak), een gamer. De jonge vrouw is de beste in het spel Avalon. De game is levensgevaarlijk, omdat het spel elektrische schokken uitdeelt. De verliezer is gedwongen om als apathisch kasplantje verder te leven. Ash is echter een ware prof die onverslaanbaar is. Haar leven verandert als ze een bug, een fout, in het spel ontdekt.

Toegankelijk is ‘Avalon’ op het eerste gezicht niet. Niet alleen zul je moeten wennen aan de Poolse taal, ook de trage opbouw van de film zal niet ieders kopje thee zijn. Tel daarbij op dat het filosofisch getinte verhaal ook niet al te makkelijk is en je begrijpt dat deze productie niet voor de grote massa is weggelegd. Cultfans en animanics moeten deze film zeker een kans geven, want onder het rafelige jasje van ‘Avalon’ schuilt een bijzondere film.

Niet alleen zijn de special effects van ‘Avalon’ van een bijzondere schoonheid, ook het diepe verhaallijntje is intrigerend. De film behandelt thema’s als boete en schuld en stipt en passant ook nog eens sociale kwesties als armoede en machtswellust aan. Het acteerwerk is degelijk en houdt je aandacht vast. Al ligt het tempo van de film, zoals gezegd behoorlijk laag. Oshii besteedt veel tijd aan dialogen waarin niet veel meer dan pratende hoofden zijn te zien. En dat is een groot contrast met de actie.

Want aan actie heeft ‘Avalon’ geen gebrek. De special effects zien er oogverblindend uit. Het geweld vindt plaats in de virtuele wereld. Als heldin Ash iemand neerschiet dan zie je haar slachtoffer langzaamaan vervagen. De ongelukkige breekt af zoals je dat kent uit computerspelletjes. Ook zijn Ash’ tegenstanders eendimensionaal. Eendimensionaal in de zin van vorm, geen 3-D maar platte vormen zonder zijkant. Afijn, je moet het zien om te geloven.

‘Avalon’ heeft visueel heel wat te bieden. Niet alleen de trucages zien er goed uit. De film maakt gebruikt van kleurfilters en overbelichting. ‘Avalon’ heeft een groene en beige gloed die er apart uitziet. Witte en felle kleuren zijn dan weer uitvergroot doordat de heldere kleuren overbelicht worden. De montage geeft de film een dromerig en weird sfeertje. De soundtrack versterkt de vreemde ambiance.

Kortom: ‘Avalon’ is een film voor de liefhebber. Vooral mensen die Oshii’s animatiewerk, zoals ‘Ghost in the Shell’ en ‘Patlabor’, kennen zullen veel plezier hebben met zijn speelfilmdebuut. De hand van de meester is duidelijk herkenbaar. Heb je niks met ‘moeilijke’ actiefilms met een verhaal dan kun je ‘Avalon’ rustig laten schieten.

Bioscooprelease: 19 september 2002