Avant l’hiver (2013)

Regie: Philippe Claudel | 103 minuten | drama | Acteurs: Daniel Auteuil, Kristin Scott Thomas, Leïla Bekhti, Richard Berry, Vicky Krieps, Jérôme Varanfrain, Laure Killing, Anne Metzler, Laurent Claret, Annette Schlechter, Jean-François Wolff, Jöel Delsaut, Jacqueline Ghaye, Pascale Noe Adam, Lucie Debay

“U heeft mij ooit aan mijn blindedarm geopereerd,” zegt de mooie serveerster tegen de op het oog gelukkige chirurg aan de bar. Het feit dat hij een neuroloog is, maakt de openingszin van de bardame nogal merkwaardig. Maar de vrouw intrigeert hem buitengewoon en Paul zet daarmee z’n huwelijk met Lucie op het spel in in de Franse film ‘Avant l’hiver’. Echter, niet in de klassieke zin van het woord.

Wat zou je doen als je als gelukkig getrouwde man opeens bossen rode rozen zonder afzender ontvangt? Een paar keer per week stopt de koerier voor het enorme huis van Paul en Lucie om het boeket te overhandigen. Paul is in de war door de attenties. Hij is niet jarig, zijn vrouw houdt niet van rozen en hij heeft geen maîtresse. Het enige dat afwijkt van zijn dagelijkse ritueel is dat hij onlangs in een bar is aangesproken door de mooie Lou die hem een drankje inschonk. Hij wuift het idee weg en vergeet het belachelijke hersenspinsel. Zijn leven is goed. Hij heeft een goed huwelijk, danst na al die jaren nog met zijn Engelse vrouw door de woonkamer en ze genieten samen van hun kleindochter. Psycholoog en beste vriend Gerard is zijn tennispartner die hem opzettelijk laat winnen, want Paul is een slechte verliezer. Hij is een goedgelovige echtgenoot die niet in de gaten heeft dat er een geladen spanning tussen zijn beste vriend en zijn vrouw hangt. Na zijn dienst in het ziekenhuis wordt hij naar de bar getrokken waar Lou werkt. Ze weet zijn aandacht wederom te vangen en na enkele ontmoetingen buiten het café, raakt Paul langzaam geobsedeerd door de brunette. Zijn vrouw merkt dat hij afwezig wordt en ook op de werkvloer zijn zijn prestaties ondermaats. Hij wordt op verlof gestuurd en dat zorgt voor irritaties tussen Paul en Lucie. Ze kennen elkaars routines helemaal niet, omdat Paul normaal gesproken veel van huis is. Ondertussen probeert Gerard misbruik te maken van de barstjes in het huwelijk. Maar waarom duikt Lou steeds op plekken op waar Paul ook is? Zijn die rozen ook van haar afkomstig? En wat wil ze van hem? Hij besluit haar te confronteren met zijn vraagstukken, maar beseft niet in wat voor wespennest hij zojuist is gestapt.

Met haar tweede samenwerking met Philippe Claudel (‘Il y a longtemps que je t’aime’) speelt Kristin Scott Thomas een liefhebbende, charmante vrouw met groene vingers. Ze is geen vreemde in de Franse cinema, want dankzij haar huwelijk met een Franse verloskundige spreekt zij de taal formidabel en is ze onder andere ook te zien in ‘Dans la maison’. Soms schakelt ze over naar het Brits en ook dat klinkt vertrouwd. Tegenspeler Daniel Auteuil is zowel acteur als regisseur en verantwoordelijk voor films als ‘Caché’. Als Paul is Daniel een bevlogen, vaderlijke man die door zijn naïeve instelling veel sympathie weet te wekken. Hij doet niks fout, maar toch wordt hem allerlei leed aangerekend. De ruzie die uitbreekt aan tafel tussen Paul en zijn zoon Victor (Jérôme Varanfrain) geeft de voortkabbelende film eindelijk een beetje vaart, want doordat Paul kwaad wegstormt om af te koelen in de auto, komt hij per ongeluk beetje bij beetje achter de waarheid van zijn obsessie voor Lou. De actrice verantwoordelijk voor die rol is Leïla Bekhti (‘Paris, je t’aime’). Met haar exotische uiterlijk is ze een plezier om naar te kijken en door de twee gezichten die ze tentoonstelt, maakt ze van Lou een heel interessant personage.

‘Avant l’hiver’ is echter geen hoogvlieger. Zodra je de eerste vijftien minuten hebt gezien, weet je eigenlijk al wat er zal komen. Ondanks dat de acteurs ieder zeer overtuigend en met overgave spelen, treedt het gebrek aan originaliteit op de voorgrond.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 19 december 2013