Avec amour et acharnement (2022)

Recensie Avec amour et acharnement CinemagazineRegie: Claire Denis | 116 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Juliette Binoche, Vincent Lindon, Grégoire Colin, Bulle Ogier, Issa Perica, Alice Houri, Mati Diop, Bruno Podalydès, Lola Créton, Richard Courcet, Hind Darwich, Lilian Thuram, Hana Magimel, Arturo Giusi, Pierre Hiessler

Na het stervehikel ‘High Life’ (2018) is de Franse regisseur Claire Denis weer helemaal terug op aarde met het van passie overstromende ‘Avec amour et acharnement’. Hoewel in het buitenaardse uitstapje met Robert Pattinson aardse passies ook regelmatig opborrelen, voert Denis’ laatste film terug naar de kern waar het voor veel mensen onder de sterrenhemel om draait: het ontembare beest, de liefde voor een ander. Voor de regisseur is dit een vurige rode draad door het oeuvre, van het emotioneel nagelbijtende ‘Vendredi Soir’ (2002) tot aan het meer lichtvoetige liefdesdrama ‘Un beau soleil intérieur’ (2017). Bovendien heeft Denis voor eerstgenoemde rolprent, die over een onenightstand in Parijs gaat, net als voor ‘Avec amour et acharnement’ de ruwe-bolster-blanke-pit Vincent Lindon van stal gehaald. En dan heet hij ook nog eens Jean in beide films.

Stuk voor stuk gedragen de hoofdrolspelers, ex-rugby speler Jean, radio-dj Sara (Juliette Binoche) en rugbyspelersmakelaar François (Grégoire Colin), zich heimelijk. Vaak gebruiken ze maar halve woorden om zich uit te drukken. Het is alsof ze het liefst hun verleden verborgen houden voor het filmpubliek. Desalniettemin verduidelijkt het intensieve steekspel tussen de echtlieden Jean en Sara en haar ex-geliefde François (hij is een goede vriend van Jean uit de rugby-tijd) geleidelijk iets over hun achtergrond. Alle drie leven vooral voor het nu. Tijdens het werk voor Radio France Internationale is Sara rationeel en open. Wanneer ze François vluchtig tegenkomt, toont ze een heel andere kant. Ze is zoekend en wroet onmiddellijk in haar huwelijk. Jean heeft een opstandige puber bij een ex en niet lang geleden zat hij in de bak waardoor hij moeilijk werk kan vinden. Dan loopt hij François wederom tegen het lijf die hem een tweede kans biedt, evenals dat zijn oude vriend Sara weer voor zich probeert te winnen.

De gewraakte derde persoon in de schurende driehoeksverhouding is behoorlijk manipulatief naar zowel Jean als Sara. De manier waarop François Sara behandelt, maakt hem tevens geschikt voor de categorie foute man. Dat de volwassen Sara weer voor hem valt, is een tikkeltje ongeloofwaardig maar er gebeuren vreemdere dingen in de liefde. In ieder geval weet Grégoire Colin, ook een vaste keuze voor Denis, de onvoorspelbaarheid van François realistisch neer te zetten. Daarnaast heeft niemand in de film een schoon blazoen. Ondanks dat Jean er het meest bekaaid vanaf lijkt te komen, is ook hij niet vies van geheimzinnigheid, een beetje zoals Jean in ‘Vendredi soir’.

De grote onovertroffen liefde(s) waar we in gedachten voor sterven, door het vuur gaan of wederom door oplaaien: ze bestaan. Althans toch volgens deze rolprent. Het familieleven en de grote passie lopen hier op een dun bezaaid pad. De scheve schaats is namelijk zo gereden, alsof de afwijking eerder is aangemeten dan dat deze schaats per ongeluk in het assortiment is beland. Af en toe lijken Jean en Sara daarom meer op pubers dan Jeans zoon, Marcus. Dit maakt de stormachtige verwikkelingen tussen de drie hoofdpersonages, hoe overtuigend op acteervlak ze ook zijn, soms wat veel van het goede. Maar wellicht is net als het kind in ons evenmin de puber nooit ver weg.

Binnen Denis’ werk is het rauwe ‘Avec amour et acharnement’ een explosieve cocktail met scheutjes ‘35 rhums’ (2008) en ‘Les Salauds’ (2013); het recept levert groots drama op de vierkante millimeter op. Denis heeft wel eens mooiere films geschoten maar hier staan alle facetten van het film maken in dienst van de acteurs en het benevelde verhaal (tweede samenwerking met auteur Christine Angot). De broeierige ruzies tussen Binoche en Lindon zijn indrukwekkend. De hitte tussen de twee voelt als een oplaaiend vuur. In sommige scènes zoeken ze duidelijk de grenzen op en stellen ze zich uiterst kwetsbaar op. Natuurlijk heeft regisseur Denis ook haar stokpaardjes. Zo houdt ze niet van een overzichtelijk plot en is de band Tindersticks zowat vastgelijmd aan haar oeuvre. Niettemin durven maar weinig filmmakers en acteurs zo emotioneel met de billen bloot.

Roy van Landschoot

Bioscooprelease: 8 september 2022
DVD-release: 6 februari 2023