Avengers Confidential: Black Widow & Punisher (2014)

Regie: Kenichi Shimizu | 83 minuten | animatie, actie, science fiction | Originele stemmencast: Jennifer Carpenter, Brian Bloom, John Eric Bentley, Grant George, Kyle Hebert, Kari Wahlgren, Eric Bauza, JB Blanc, Fred Tatasciore, Matthew Mercer

Marvel doet het erg goed in de bioscoop. De stripuitgeverij heeft de zalen bestookt met films als ‘Thor’, ‘Captain America’ en ‘The Avengers’.  Deze kassuccessen smaken naar meer, want de comicgigant wil nu ook de videomarkt bestormen. Dat valt echter niet mee, want momenteel domineert DC Comics die markt. Talloze, kwalitatief goede ‘Batman’ en ‘Superman’ cartoons hebben voor een trouwe fanbasis gezorgd. Wat dat betreft blijft Marvel achter met hun tekenfilms. Om de huidige koning van de troon te stoten, heeft Marvel de hulp van Japan ingeschakeld. De legendarische animatiestudio Madhouse heeft ‘Avengers Confidential: Black Widow & Punisher’ geanimeerd.

In het verleden maakte de studio klassieke animes als ‘X’, ‘Death Note’ en ‘Perfect Blue’. Vloeiende animatie en een herkenbare stijl hebben de studio een geheel eigen smoel gegeven. Madhouse staat voor kwaliteit. Helaas is ‘Avengers Confidential: Black Widow & Punisher’ niet het beste werk van deze tekenfilmfabriek…

In deze film draait het om de terroristische organisatie ‘Leviathan’. Deze kliek wil de technologie van S.H.I.E.L.D. stelen. Dat moet hoe dan ook voorkomen worden. Om deze kwaadaardige club te stoppen, schakelt S.H.I.E.L.D. de hulp in van The Punisher. Dit eenmansleger is een ongeleid projectiel. Frank Castle is niet bang om geweld te gebruiken en doodt als het moet. Om ervoor te zorgen dat deze antiheld in de pas loopt, moet Black Widow hem in de gaten houden. Dit onwaarschijnlijke duo moet samenwerken.

Op papier klinkt dit erg interessant, maar in de praktijk valt het tegen. De animatie ziet er goed uit, maar het verhaal is niet boeiend. Het is te Japans. De schurken waar The Punisher en Black Widow het tegen opnemen, lijken weggelopen te zijn uit een anime. Het zijn geen figuren uit de Marvel-stal. Daar wringt de schoen. Een andere Marvel-cartoon – ‘Iron Man: Rise of Technovore’ om precies te zijn – leed aan hetzelfde euvel. Japanse, fantasy-achtige personages matchen niet met de Amerikaanse helden. Het klikt niet. De films komen gekunsteld over. Zonde, want ‘Avengers Confidential: Black Widow & Punisher’ weet de essentie van The Punisher goed te vangen. Nooit eerder was Frank Castle zo compromisloos in beeld gebracht. Hij is een moordende antiheld, een lege schil die enkel leeft voor wraak. Black Widow mist pit en wordt vooral als ‘eye candy’ ingezet. Seksistische poses en een wiebelend decolleté: zo kun je haar bijdrage het best omschrijven. Zonde, want dit interessante personage verdient beter.

‘Avengers Confidential: Black Widow & Punisher’ is een fraai geanimeerde, maar lege film. Het verhaal wordt saai en traag verteld en qua actie gebeurt er weinig. Gemiste kans. DC Comics blijft de koning van de videomarkt.

‘Avengers Confidential: Black Widow & Punisher’ verschijnt woensdag 14 mei 2014, uitsluitend op VOD/iTunes.