Awake (2007)

Regie: Joby Harold | 84 minuten | thriller, misdaad | Acteurs: Hayden Christensen, Jessica Alba, Terrence Howard, Lena Olin, Christopher McDonald, Sam Robards, Arliss Howard, Fisher Stevens, Georgina Chapman, David Harbour, Steven Hinkle, Denis O’Hare, Charlie Hewson, Court Young, Joseph Costa, Poorna Jagannathan, Lee Wong, Kae Shimizu, Steven Rowe

Volledig verlamd op de operatietafel liggen, maar wél elke incisie in je lijf voelen; nog bij bewustzijn zijn terwijl je onder het mes gaat zal voor velen als een huiveringwekkend scenario in de oren klinken. Dat moet ook regisseur Joby Harold hebben gedacht, die voor zijn regiedebuut ‘Awake’ zelf het script met dit voor een film interessante gegeven neerpende. Het lijkt er echter op dat ‘Awake’ zijn bestaansrecht geheel aan dit concept ontleent en dat de rest van het verhaal er even snel omheen is geschreven. Een film kijken met enkel een (helse) operatie is immers niet zo’n gezellige manier om een avondje bankhangen met je geliefde in te vullen.

Vandaar dat Harold ons een verhaal voorschotelt over Clay Beresford (Hayden Christensen), een rijkeluiszoon met een slecht functionerend hart die een harttransplantatie moet ondergaan en voor de operatie – geheel tegen de zin van zijn moeder – een bevriende arts inschakelt die eerder zijn leven redde. Vlak voor de operatie trouwt Clay in het geniep met Sam Lockwood (Jessica Alba), de werkster in de riante woning van moeder en zoon Beresford.

Het moment van de operatie breekt aan en Clay wordt verdoofd. Z’n spieren verlammen, maar het lukt hem maar niet in slaap te vallen. Als hij de chirurgen hoort besluiten het gereedschap er maar eens bij te pakken, slaat de paniek toe. De voice-over van Christensen verraadt echter geen enkel spoor van angst; de acteur gebruikt in al zijn filmrollen dezelfde getergde gezichtsuitdrukking en ook een sprankje emotie in zijn stem laten doorklinken lijkt niet tot de mogelijkheden te behoren.

Gedurende de operatie vangt Clay gesprekken op die hem in deze toch al hachelijke situatie nog minder vrolijk stemmen. De rijkeluiszoon kan echter weinig actie ondernemen in zijn huidige staat, maar daar heeft regisseur Harold iets creatiefs op bedacht: Clays geest stapt letterlijk uit zijn lichaam, om door het ziekenhuis rond te spoken en te proberen zijn vrouw en moeder in te laten zien dat er zorgelijke zaken in de operatiekamer plaatsvinden.

Zo krijgt ‘Awake’ een bovennatuurlijk tintje mee. Verwachtte je echter een film die het gegeven van patiënten die tijdens een operatie bij bewustzijn zijn verder zou uitdiepen, dan kom je bedrogen uit. De gimmick waar het verhaal op leunt dient slechts als vehikel om het plot van deze middelmatige thriller verder te helpen. Wel leidt de akelige operatie tot een plottwist die er in ieder geval voor zorgt dat je als kijker tot aan de aftiteling wakker blijft.

Wouter Westerhof

Bioscooprelease: 25 september 2008