Away from Her (2006)

Regie: Sarah Polley | 110 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Gordon Pinsent, Stacey LaBerge, Julie Christie, Olympia Dukakis, Deanna Dezmari, Clare Coulter, Thomas Hauff, Alberta Watson, Grace Lynn Kung, Lili Francks, Andrew Moodie, Wendy Crewson, Judy Sinclair, Tom Harvey, Carolyn Heatherington, Melanie Merkosky, Kristen Thomson, Jessica Booker, Janet van de Graaf, Michael Murphy, Vanessa Vaughan, Catherine Fitch, Ron Hewat, Jason Knight, Nina Dobrev, Nancy E.L. Ward

Er was eens een man genaamd Grant. Deze man was dolverliefd op Fiona. Als Fiona op een dag voorstelt om te gaan trouwen roept hij dan ook volmondig: Ja! Want hij wil niets liever dan de rest van zijn leven bij haar zijn. Dit klinkt als een sprookje maar leefden zij echt nog lang en gelukkig? Na vierenveertig jaar komt er door een vreselijke ziekte een einde aan hun geluk. Dat is het moment waarop ‘Away from Her’ begint.

Fiona wordt vergeetachtig. Dit neemt steeds ergere vormen aan en de diagnose Alzheimer wordt gesteld. Fiona wil zich laten opnemen in een kliniek omdat ze denkt dat men haar daar beter kan verzorgen. Grant is hier eigenlijk op tegen en als kijker ga je hierin met hem mee. Is het wel zo erg als het lijkt? Ze houden zoveel van elkaar, is het echt nodig dat ze wordt opgenomen? Als Fiona de kliniek in gaat mag ze 30 dagen geen bezoek ontvangen. Grant en Fiona zijn nog nooit lang uit elkaar geweest dus het afscheid valt hen zwaar. De scène waarin ze afscheid nemen is een van de mooiste scènes van de film. Grant neemt afscheid van zijn vrouw voor een maand maar Fiona neemt afscheid van haar man voorgoed. En ze blijkt uiteindelijk gelijk te krijgen. Als Grant haar eindelijk weer mag opzoeken lijkt Fiona hem niet meer te herkennen. Of doet ze maar alsof om wraak te nemen voor het verleden? Julie Christie speelt de rol van Fiona erg overtuigend en door haar verdriet en verwarring wekt ze zowel medelijden als twijfels op.

Dat liefde toch echt onvoorwaardelijk kan zijn bewijst ‘Away from Her’ of beter gezegd; dat bewijzen Julie Christie en Gordon Pinsent die als Fiona en Grant de film als dragen. Voor deze film is niet veel nodig. Een bijzonder mooi geschreven verhaal dat eenvoudig en herkenbaar is. Een goede regisseur die dit kan uitwerken op beeld en twee acteurs die zonder hulp van bijzondere decors of special effects vanuit hun hart kunnen acteren. Dat een simpel maar doeltreffend kort verhaal van schrijfster Alice Munro (‘The Bear Came over the Mountain’) omgezet kan worden in zo’n romantische, meeslepende en emotionele film lijkt een wonder. Maar het is Sarah Polley toch maar mooi gelukt om dit wonder op het witte doek te brengen.

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 10 januari 2008