Baantjer: Het begin (2019)

Recensie Baantjer: Het begin CinemagazineRegie: Arne Toonen | 111 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Waldemar Torenstra, Tygo Gernandt, Lisa Smit, Fedja van Huêt, Robert de Hoog, Jelka van Houten, Ruben van der Meer, Horace Cohen, Guido den Broeder, Peter Bolhuis, Ryanne van Dorst, Loes Luca, Mads Wittermans, Bas Keijzer, Tim Murck, Lindsay Zwaan, Wing Poon, Peter Rene, Niels Nijsmans, Jorn Pronk

Als er iets is wat de laatste jaren aan een opmars bezig is in de filmwereld, is het de origin story. Mensen hebben blijkbaar behoefte aan meer diepgang van hun helden. Het is fijn om te weten te komen hoe de ontwikkeling van hun geliefde personage is gegaan. Batman, Hannibal Lecter, Darth Vader, de X-Men, we hebben ze inmiddels allemaal in hun jonge jaren kunnen zien, waardoor we het karakter nog beter kunnen begrijpen. Goed idee dus om Nederlands favoriete rechercheur, De Cock, wat achtergrond te geven. Regisseur Arne Toonen ging aan de slag met het door Willem Bosch, Carl Joos en Thijs Römer geschreven scenario en castte Waldemar Torenstra in de hoofdrol.

‘Baantjer het Begin’ speelt zich af rond de kroning van prinses Beatrix in het voorjaar van 1980. Dertiger Jurre de Cock heeft met succes gesolliciteerd naar een functie bij het politiebureau van de Warmoesstraat in Amsterdam. Hij wordt gekoppeld aan de doorgewinterde politieagent Tonnie Montijn (Tygo Gernandt) en hoewel de twee het wel kunnen vinden met elkaar, staan ze qua opvatting van hoe het werk gedaan moet worden lijnrecht tegenover elkaar. De Cock loopt over van ambitie en goede bedoelingen, Montijn maakt het zichzelf het liefst zo makkelijk mogelijk en heeft overal kennissen en vrienden, ook in de Amsterdamse onderwereld.

Volgens hun chef is de kans op een aanslag tijdens de kroning erg groot en alle agenten moeten alle zeilen bijzetten om de plechtigheden in goede banen te leiden. Maar de overijverige De Cock ontdekt een lijk in de gracht en daarmee wordt een sneeuwbaleffect gecreëerd. Hoewel de sporen wijzen op een grote drugshandel en dat eigenlijk nu zo vlak voor de kroning niet zoveel prioriteit heeft, slagen de twee rechercheurs er toch in de zaak verder uit te zoeken.

‘Baantjer het begin’ kijkt heerlijk weg. De film is vlot en dynamisch en de sfeer is erg goed getroffen. Je waant je onmiddellijk in het Amsterdam van de jaren tachtig, of je die periode nu wel of niet bewust mee hebt gemaakt. De stad is smerig en vergeven van drugsverslaafden, hoerenlopers en krakers. De film drijft op de spanning tussen De Cock en Montijn en er zijn nauwelijks andere acteurs in deze rollen voor te stellen: Waldemar Torenstra heeft exact de juiste uitstraling; je gelooft direct dat hij de wereld wil verbeteren en daar alles voor over heeft. Suf en braaf is ie echter niet, want wanneer Tonnies zus Pien in beeld komt, laat De Cock zich van een andere kant zien. Ook Tygo Gernandt is uitstekend gecast. Hij speelt een personage (altijd gekleed in Bill Cosby-achtige truien en met een vet accent) dat je dankzij zijn charme met gemak om zijn vingers windt, terwijl je tegelijkertijd het gevoel hebt dat hij niet het achterste van zijn tong laat zien. Kun je hem wel vertrouwen?

Jammer genoeg raakt ‘Baantjer het begin’ in het laatste stuk de focus een beetje kwijt, maar de film blijft desondanks boeien. Met deze reboot is Baantjer klaar om een nieuwe generatie aan zich te binden. De oorspronkelijke tv-serie (gebaseerd op de boeken van Appie Baantjer) liep maar liefst twaalf seizoenen. Het is maar de vraag of cast en crew zó lang aan dit project verbonden willen blijven, maar als de aangekondigde serie net zo vermakelijk is als deze film, zal het publiek daar in ieder geval graag naar kijken.

Bioscooprelease: 18 april 2019
DVD- en blu-ray-release: 4 september 2019