Babes (2024)
Regie: Pamela Adlon | 110 minuten | komedie | Acteurs: Ilana Glazer, Michelle Buteau, Hasan Minhaj, John Carroll Lynch, Stephan James, Caleb Mermelstein-Knox, Oliver Platt, Elena Ouspenskaia, Keith Lucas, Kenneth Lucas, Josh Rabinowitz, Mario Polit, Julia Scotti, Crystal Finn, Whoopi Goldberg
‘Babes’ is een absoluut hilarische komedie over Eden (gespeeld door multitalent Ilana Glazer) en Dawn (door Michelle Buteau, recent succesvol in de Netflix serie “Survival of the Thickest”). Ze zijn dikke New Yorkse vriendinnen en er wordt heel wat lief en vooral leed gedeeld met elkaar. Hun relatie is natuurlijk en spontaan en er is geen enkele reden om daar vraagtekens bij te zetten. Die vraagtekens komen wel, later, als een van de twee vriendinnen haar hand overspeelt.
We vallen midden in het verhaal van ‘Babes’ als de twee vriendinnen hebben afgesproken om naar de bios te gaan. Daar blijkt dat van de zwangere Dawn haar vliezen zijn gebroken. Dit weerhoudt ze er niet van om in plaats van naar de bios te gaan, uitgebreid te gaan dineren. Daar slaat de natuur pas echt toe en beginnen de weeën. Tot zover niet zoveel bijzonders. Films over vrouwen die plotseling weeën krijgen te over. Hilarisch hier is hoe Dawn haar weeën verwerkt en de dames moeite doen om in een ziekenhuis terecht te komen waar de bevalling kan plaatsvinden in aanwezigheid van Marty (mooi klein gespeeld door Hasan Minhaj).
Op de terugweg naar haar ‘burb’ ontmoet Eden een zeer aantrekkelijke man, Claude (Stephan James) met wie ze een paar suburb treinen later het bed zal delen. Van deze one night stand blijkt ze zwanger te zijn geraakt. Na zijn vertrek uit haar appartement hoort Eden niets meer van Claude. Het enige dat rest is het strikje dat hij droeg toen ze elkaar ontmoetten in de trein. Ze roept daarop de hulp in van Dawn om samen de zwangerschap mee te maken en de bevalling te delen.
Ondertussen proberen Dawn en haar man Marty zo goed en zo kwaad als dat kan een geregeld leven te leiden met hun baby en hun oudere zoon, die in regressie gaat aangezien hij jaloers is op de baby. Hij wil ook graag een luier en een speen. Dawn en Marty hebben allebei zeer drukke levens, zien elkaar zelden en krijgen regelmatig te maken met tegenslag, zoals die keer dat de riolering in hun huis ontploft.
Twee vriendinnen: de een op weg om een alleenstaande moeder te worden, de ander nadert een relatiecrisis. Ze hebben eigenlijk wel genoeg aan zichzelf en kunnen er niets meer bij hebben. Dat geldt vooral voor Dawn die het verzoek van Eden om bij Dawn in te trekken nogal bruut van de hand wijst. Dat leidt tot een dip in de relatie van deze ‘Babes’.
De gynaecoloog adviseert Eden om bij gebrek aan vriendin dan maar een doula te nemen. Een doula is een vrouw die een zwangere vrouw ondersteunt in het traject naar de bevalling en die probeert haar pijntjes weg te nemen en die praktisch advies geeft. Wat dat praktische van ‘Babes’ betreft krijgt de kijker veel informatie over zwanger zijn, ook informatie die je niet per se wilt weten. In die zin laat ‘Babes’ de rauwe kant zien van zwanger zijn. Het gaat niet alleen over fysieke vraagstukken ook relaties tussen mensen zijn van belang voor een voorspoedig verloop van de zwangerschap.
‘Babes’ bevat tal van hilarische scènes en leuke trouvailles. In die laatste categorie valt zeker de wens van Eden om haar bevalling thematisch aan te pakken. Daar ze nog nooit naar een ‘prom’ bal is geweest besluit ze dat ‘prom’, het eindejaarsbal aan de Amerikaanse high schools, het thema van haar bevalling zal worden.
Wat het betekent om een ‘prom’ bevalling te ondergaan wordt duidelijk gemaakt in deze komedie en dat onderdeel behoort tot de meest grappige stukken in deze film. Stelt u zich maar een bevallende vrouw voor met een tiara.
In feelgood film ‘Babes’ worden flink wat vragen gesteld over relaties, tussen man en vrouw en tussen vriendinnen, die de gemiddelde kijker wel bekend voor zullen komen. Niets revolutionairs, maar meer ter overweging. Veel meer pretentie dan een leuke, grappige film te zijn heeft ‘Babes’ niet en daar is niets mis mee.
Ton IJlstra
Waardering: 3
Bioscooprelease: 8 augustus 2024