Baby Blue (2001)

Regie: Theo van Gogh | 119 minuten | thriller | Acteurs: Susan Vidler, Oliver Cotton, Roeland Fernhout, Nienke Römer, Renée Fokker, Najib Amhali, Jack Wouterse, Eric van Sauers, Maarten Wansink, Marijke Veugelers, Rob Das, Camilla Siegertsz, Mick Mulder, Friso van Vemde, Sieni Volkers, Mark Bakker, Piet Zandstra, Farida van den Stoom, Cas Enklaar, Gwen Eckhaus, Gilberto Doran, Grace Daal-Pieper, Juliet Budding, Frits Schellinks

Dat Theo van Gogh hield van thema’s als overspel en leugens bewijst ook ‘Baby Blue’, zijn duurste film (zes miljoen gulden), naar het scenario van Tomas Ross. Terwijl haar man denkt dat alles perfect loopt in hun relatie, voelt Marjan (Nienke Römer) de afstand steeds groter worden. Haar man Peter (Roeland Fernhout) houdt niet op over zijn extreme kinderwens, waardoor Marjan hem alleen maar verder van zich af wil duwen. Helemaal eerlijk is ze ook niet, want gedurende haar reizen als stewardess ontmoet ze vaak haar minnaar Ron Wood (Oliver Cotton), een Engelse fotograaf.

Ron en Marjan worden steeds verliefder en doen er alles aan om zoveel mogelijk samen te zijn. Het is dan ook niet toevallig dat Ron plots samen met zijn vrouw Laura (Susan Vidler) tegenover Marjan en Peter komt wonen. Aangezien zowel Laura als Peter vaak verlaten achterblijven, zoeken ook deze twee toenadering tot elkaar. Al snel groeit ook dit uit tot een heftige affaire.

Deze broeierige verwikkelingen zijn op zichzelf al ingewikkeld genoeg, maar ‘Baby Blue’ bevat ook nog een aantal zijpaden. Helaas mislukt deze poging om de spanning nog meer op te bouwen en zorgt het alleen maar voor weinig interessante onderbrekingen.

‘Baby Blue’ zit vol psychologische spelletjes die de kijker vooral ‘mind-fucked’ achter zal laten. En hoewel alle gebeurtenissen bij elkaar onmogelijk lijken om waar te zijn, weet Theo van Gogh toch te zorgen voor een geloofwaardig geheel.

Dit, in combinatie met een grotendeels Engelstalige cast, geeft de film een Amerikaanse uitstraling. Maar met Theo’s voorliefde voor Amerika is dat begrijpelijk en volledig acceptabel. ‘Baby Blue’ is een film die overwegend negatieve kritiek heeft gekregen in Nederland en heeft ervoor gezorgd dat Theo van Gogh tot de uitspraak kwam dat hij nooit meer een film in Nederland wilde maken. Gelukkig is hij hierop teruggekomen.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 2.5