Baby Driver (2017)

Recensie Baby Driver CinemagazineRegie: Edgar Wright | 113 minuten | actie, misdaad, muziek, thriller | Acteurs: Ansel Elgort, Jon Bernthal, Jon Hamm, Eiza González, Micah Howard, Lily James, Kevin Spacey, Morse Diggs, CJ JOnes, Sky Ferreira, Lance Palmer, Hudson Meek, Flea, Lanny Joon, Jamie Foxx

Edgar Wright is een genie. En zoals dat zo vaak gaat bij geniën wordt hij door de massa niet begrepen. Zijn films (waaronder ‘Shaun of the Dead’, ‘Hot Fuzz’ en ‘The World’s End’) zijn masterclasses in editing en worden dan ook flink onder de loep genomen in menig filmstudie. Qua bezoekersaantallen valt het echter altijd een beetje tegen. Wrights filmtechniek is pakkend maar de klik met het doorsnee filmpubliek is vaak ver te zoeken. Een eigenzinnig man, die Wright. Hij past zo in het rijtje van Tarantino en Scorsese, ook regisseurs die altijd hun eigen ding zullen blijven doen, en bovendien een enorm gave soundtrack kunnen samenstellen. In dat laatste is Wright zijn collega’s misschien zelfs wel de baas.

Want de soundtrack staat voorop in ‘Baby Driver’. Niet alleen is het onderdeel van de plot (hoofdpersoon Baby luistert muziek om een constante piep in zijn oren te overstemmen), het is onderdeel van Wrights kenmerkende kwaliteiten. Ieder schot, ieder voorwerp wat een geluid maakt, is op het ritme van de popmuziek die het geheel begeleidt. Het is een vondst die alleen door Wright met de juiste finesse kan worden uitgevoerd. Hij gebruikt het ook spaarzaam genoeg, zodat het niet afleidt van de kijkervaring of té zeer een gimmick wordt. Het resultaat is iets wat zo voor de hand ligt om te doen, een film op ritme maken, maar gek genoeg is het nog nooit echt in deze vorm uitgevoerd.

Maar enkel een goede verzameling liedjes maakt nog geen perfecte film. En ondanks de komende lofzang is ‘Baby Driver’ niet perfect. De mindere punten zijn echter zo minuscuul dat ze amper het noemen waard zijn. De grootste zit hem tegen het einde van de film wanneer de verschillende beweegredenen van de personages wat vertroebeld raken door de extra hoge versnelling waarin de film zich dan bevindt.

Niet dat de film zich langzaam ontpopt om op dat punt te komen. Nee, ‘Baby Driver’ is als een scheurende NASCAR racer en opent dan ook gelijk met een bankoverval met bijbehorende achtervolgingsscène. Een brok adrenaline vormt het startschot, waarna er een klein beetje gas wordt teruggenomen en de personages, met in het bijzonder Baby (Ansel Elgort), worden geïntroduceerd. Baby is een goede jongen, met uiteraard een problematisch verleden. Door een auto-ongeluk waarbij zijn ouders om het leven kwamen, is hij genoodzaakt om bij zijn dove peetoom te wonen. Wanneer hij op een dag in conflict komt met de maffiabaas Doc (Kevin Spacey), moet hij voor deze crimineel een aantal opdrachten uitvoeren. Dit leidt ertoe dat Baby de vaste vluchtchauffeur wordt voor de overvallen die Doc en de zijnen plannen.

Zo maakt de kijker kennis met een flink aantal kleurrijke personages. De grote uitschieters daarin zijn de knettergekke Bats (Jamie Foxx) en de intense maar charmante Buddy (Jon Hamm). Beide acteurs hebben zichtbaar plezier in het spelen van hun rol, helemaal wanneer ze een beetje door mogen slaan. En dan is er nog Debora (Lilly James), de meest charmante love interest sinds Mia in ‘La La Land’ (2016). De chemie tussen Debora en Baby spat in al zijn coolheid van het scherm af en het zorgt voor een aantal intense scènes wanneer hun liefde onvermijdelijk onderdeel wordt van Baby’s criminele capriolen.

Ooit was Edgar Wright verbonden met de superheldenfilm ‘Ant-Man’ maar ging hier door discussies met de studio niet mee verder. Als dat de reden was dat we nu ‘Baby Driver’ voor onze kiezen krijgen, dan is dat een héél goede deal geweest. Want er valt simpelweg bar weinig op deze prent aan te merken. Stiekem is misschien wel Wrights beste werk tot op heden. Met een enthousiaste cast, een simpel maar enorm charmant script en bovenal die soundtrack die vrijwel letterlijk de hartslag van de film vormt, is dit zeker een kanshebber om zich bij de beste films van 2017 te scharen. Nu nog kijken met welke plaats hij over de finish gaat.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 5

Bioscooprelease: 29 juni 2017