Back to the Future (1985)

Regie: Robert Zemeckis | 111 minuten | actie, komedie, avontuur, science fiction | Acteurs: Michael J. Fox, Christopher Lloyd, Lea Thompson, Crispin Glover, Thomas F. Wilson, Claudia Wells, Mark McClure, Wendie Jo Sperber, George DiCenzo, Frances Lee McCain, James Tolkan, J.J.Cohen, Casey Siemaszko, Billy Zane, Harry Waters Jr, Donald Fullilove, Lisa Freeman, Cristen Kauffman, Elsa Raven, Will Hare, Ivy Bethune, Jason Marin, Katherine Britton, Jason Hervey, Maia Brewton, Courtney Gains, Richard L.Duran, Jeff OHaco, Johnny Green, Jamie Abott, Norman Alden, Read Morgan, Sachi Parker, Robert Krantz, Gary Riley, Karen Petrasek., George Buck Flower, Tommy Thomas, Granville Danny Young, David Harold Brown, Lloyd L.Tolbert, Paul Hanson, Lee Brownfield, Robert DeLapp

‘Back to the Future’ is een originele film die elementen uit verschillende filmgenres zoals science fiction, komedie en avontuur samenvoegt tot een mooi geheel. Het verhaal is goed uitgewerkt en behandelt een verlangen dat vrijwel ieder mens zo nu en dan koestert, namelijk de mogelijkheid om terug in de tijd te reizen en bepaalde dingen opnieuw te beleven of anders te doen. Tegelijkertijd laat de film ook zien wat de gevaren zouden kunnen zijn als de mens in staat zou zijn om terug te reizen in de tijd. Door de loop van de geschiedenis te veranderen, zorgt Marty er in eerst instantie bijvoorbeeld voor dat zijn ouders niet verliefd op elkaar worden waardoor ook zijn eigen bestaan in gevaar komt. De makers zijn er grotendeels in geslaagd om verhaaltechnische fouten en onlogische wendingen te voorkomen, wat een knappe prestatie is gezien de complexiteit van ‘Back to the Future’.

Op acteergebied leveren vooral Michael J. Fox en Christopher Lloyd een puike prestatie. Fox overtuigt als de ietwat onzekere en dromerige tiener Marty McFly en Lloyd leeft zich helemaal uit als de excentrieke en enigszins wereldvreemde professor Emmet Brown. Met zijn uitpuilende ogen, het rechtopstaande haar en af en toe onnavolgbare retoriek is hij de geknipte man voor deze rol. Ook Crispin Glover en Thomas F. Wilson leveren een aardige prestatie als respectievelijk de karakteristieke nerd en de bully, een pestkop die een ware plaag vormt voor een aantal van zijn medeleerlingen. De karakters vormen weliswaar een clichématige afspiegeling van de scholierenpopulatie van een gemiddelde Amerikaanse highschool, maar het karakter en de insteek van de film zorgen ervoor dat dit geen storende factor is. Integendeel, het maakt de hoofdpersonen juist herkenbaar voor de kijker en doordat de kijkers zich waarschijnlijk met de meeste hoofdpersonen kunnen identificeren, wordt het gevoel van nostalgie dat de film probeert op te roepen juist versterkt. Ook de soundtrack, die voornamelijk bestaat uit klassieke Rock & Roll songs van onder meer Chuck Berry en Huey Lewis and the News, draagt bij aan de authenticiteit van de film.

Ook qua trucage is ‘Back to the Future’ een meer dan geslaagde film. De special effects zien er overtuigend goed uit en doen ook volgens hedendaagse maatstaven niet gedateerd aan. Bovendien worden ze slechts sporadisch en vooral functioneel ingezet, waardoor de aandacht in eerste instantie naar het verhaal uitgaat en de effecten vooral dienen als visuele verfraaiing en ondersteuning van het verhaal.

‘Back to the Future’ is een originele en goed uitgewerkte film die een groot en divers publiek zal aanspreken. Door zijn veelzijdigheid zullen zowel liefhebbers van science fiction, tienerkomedies en avonturenfilms zich tot deze rolprent aangetrokken voelen. Een indicatie voor de originaliteit van de film vormt ook uit het feit dat er nauwelijks inferieure rip- offs van het origineel zijn verschenen, een verschijnsel dat we bijvoorbeeld wel zagen na de releases van films als ‘Terminator’ of ‘Alien’.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 12 december 1985
Blu-ray-release: 7 oktober 2015 (Back to the Future 30th Anniversary Trilogy)