Back to the Future Part II (1989)

Regie: Robert Zemeckis | 108 minuten | actie, komedie, avontuur, science fiction | Acteurs: Michael J. Fox, Christopher Lloyd, Lea Thompson, Thomas F. Wilson, Elisabeth Shue, James Tolkan, Jeffrey Weismann, Casey Siemaszko, Billy Zane

In de regel zijn vervolgfilms minder goed dan hun voorgangers. Dat geldt ook voor ‘Back to the Future Part II’. Maar hoewel deze film niet zo sterk is als het origineel, is hij nog altijd meer dan de moeite van het kijken waard.

Oplettendheid is wel vereist. Het verhaal is zo ingewikkeld dat Doc halverwege de film op een krijtbord aan Marty én de kijker moet uitleggen hoe de vork in de steel zit. Die complexiteit heeft een groot nadeel. De humor die de eerste film zo aantrekkelijk maakte, heeft voor een groot deel plaats gemaakt voor ingewikkelde vertellingen. Het gevolg is wel dat de kijker getrakteerd wordt op een knap bedacht plot die telkens verrast. En hierin staat de film in het tijdreisgenre op eenzame hoogte. Veel scriptschrijvers verslikken zich in het thema en produceren onlogische verhalen. Voor ‘Back to the Future Part II’ is duidelijk goed nagedacht over de details.

Het leuke van een sequel over het thema tijdreizen, is dat de personages terug kunnen keren naar de oorspronkelijke film. En dat is precies wat regisseur Robert Zemeckis Marty en Doc laat doen. Eenmaal terug uit 2015 reizen de scholier en de uitvinder via 1985 naar het Hill Valley van 1955. Daar belanden ze in het verhaal van de eerste film. Marty bezoekt voor de tweede keer het schoolfeest waar hij zichzelf Johnny B. Goode ziet spelen op het podium in de aula. En wederom krijgt hij het aan de stok met Biff en het kale schoolhoofd Strickland.

De sets in ‘Back to the Future Part II’ zijn mooi gemaakt. We zien Hill Valley in drie verschillende perioden, met altijd de bekende klokkentoren in het middelpunt. De stad ziet er vooral in 2015 bijzonder uit. Auto’s vliegen, kinderen spelen met zwevende skateboards en in de krant staan bewegende beelden. Ook in het Hill Valley van de toekomst: Café Eighties. Hier heten Ronald Reagan en Michael Jackson de bezoeker welkom. In de scène die in zich in het café afspeelt, zien we ook nog kort de op dat moment nog geen tien jaar oude Elijah Wood.

Niet te zien in ‘Back to the Future Part II’ is de actrice die Jennifer Parker speelde in de originele film. Zij is vervangen door Elisabeth Shue (‘Hollow Man’, ‘Hide and Seek’). Eigenlijk konden de makers het personage van Jennifer helemaal niet gebruiken in dit verhaal. Maar ze waren deel één nu eenmaal geëindigd met een scène waarin zij samen Marty en Doc naar de toekomst reist. Er moest dus een Jennifer in. Crispin Glover (‘Charlie’s Angels’, ‘Willard’), de acteur die George speelde in de eerste film, doet ook niet meer mee. Naar verluidt omdat hij te hoge eisen stelde.

Jeroen Savelkouls

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 22 december 1989