Bad Genius (2024)

Recensie Bad Genius CinemagazineRegie: J.C. Lee | 97 minuten | drama, thriller | Acteurs: Callina Liang, Benedict Wong, Jabari Banks, Taylor Hickson, Samuel Braun, Sarah-Jane Redmond, David James Lewis, Nat Boltt, Conor Meadows, David Lennon, Reese Alexander, Rumbie Muzofa, Synto D. Misati, Aqqalu Meekis, Olivia Naguit, Yuko Tokashiki, Nikolai Witschl, Rob Carpenter, Adam Beauchesne, Sarah Kelley, Tina Grant, Kia Stuart

Met ‘Bad Genius’ brengt regisseur JC Lee een Amerikaanse remake van de gelijknamige Thaise hit uit 2017 van Baz Poonpiriya. Waar het origineel bekend stond om zijn scherpe sociale commentaar en spannende opbouw, kiest deze nieuwe versie vooral voor een luchtigere en meer gestroomlijnde aanpak — en dat voel je.

De film opent veelbelovend: Lynn, een briljante Chinees-Amerikaanse studente, bezoekt samen met haar vader een prestigieuze privéschool. Terwijl haar vader al plannen smeedt om zich diep in de schulden te steken voor een toekomst op een Ivy League-universiteit, beseft Lynn nuchter dat dit financieel onhaalbaar is. De directrice biedt haar uiteindelijk een volledige beurs aan — een moment dat niet alleen Lynns intellect laat zien, maar ook de ongelijkheid die als rode draad door de film loopt. Het is een veelbelovende aanzet, waarin thema’s als klassenverschillen en ambitie subtiel worden neergezet.

Wat volgt is het verhaal van studenten die een geniaal fraudenetwerk opzetten om toegang te krijgen tot elite-universiteiten. Ondanks het sterke concept kiest ‘Bad Genius’ voor een veilige, toegankelijke benadering. Serieuze thema’s zoals ongelijkheid en morele corruptie worden wel aangeraakt, maar blijven aan de oppervlakte. Impactvolle momenten, zoals een gewelddadige aanval op een medestudent, missen gewicht doordat de gevolgen nauwelijks voelbaar zijn.

Ook de relatie tussen Lynn en haar vader raakt vertrouwde paden. Hij vertegenwoordigt het klassieke cliché van ouders die hun kinderen pushen richting prestigieuze universiteiten en traditionele carrières (ingenieur, arts, advocaat), terwijl Lynn juist haar eigen dromen nastreeft — dromen die ver buiten de verwachtingen van haar vader liggen. De spanning tussen persoonlijke ambitie en ouderlijke druk blijft echter te vluchtig om écht te raken.

Visueel is ‘Bad Genius’ vlot en aantrekkelijk, met een tempo dat doet denken aan populaire tienerreeksen als “Elite”. Toch mist de film het venijn en de spanning die nodig zijn om echt te beklijven. Dit maakt‘Bad Genius’ een film die makkelijk wegkijkt, maar weinig nazindert. Als een zak goedkope chips: prettig tijdens het eten, maar achteraf vooral teleurstellend.

Kaat Monsieur

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 23 januari 2025
VOD-release: 23 april 2025 (Pathé Thuis)