Bad Luck Banging or Loony Porn – Babardeala cu bucluc sau porno balamuc (2021)

Recensie Bad Luck Banging or Loony Porn CinemagazineRegie: Radu Jude | 106 minuten | drama, komedie | Acteurs: Katia Pascariu, Claudia Ieremia, Olimpia Malai, Nicodim Ungureanu, Alexandru Potocean, Andi Vasluianu, Oana Maria Zaharia, Gabriel Spahiu, Florin Petrescu, Stefan Steel

Je seksleven ligt op straat. Dat gebeurt tegenwoordig sneller, dan je de titel van deze Roemeense film kan uitspreken. Al lang gaat het niet meer om videotapes die ergens eens opduiken in een lokale louche videotheek, maar om in potentie massale en razendsnelle verspreiding via het internet. Als het dan publiek bezit wordt, kan het levens verwoesten. In ‘Bad Luck Banging or Loony Porn’ maakt lerares Emi met haar man een seksvideo, die via een omweg onbedoeld online belandt en al snel in de handen van leerlingen. Binnen een mum van tijd leidt dit tot grote consternatie bij ouders. Deze eisen een vergadering waarin over het lot van Emi wordt beslist. Mag ze na deze video nog wel aanblijven als lerares van onschuldige kinderen?

‘Bad Luck Banging or Loony Porn’ begint met een zeer klungelige en bij vlagen hilarische seksvideo. Uiteraard blijkt dit de gewraakte video te zijn waar een hele hoop anderen in de film over vallen. Bovendien zijn deze opnames vrij expliciet. Maar nu zit het in een film? Dus, waar zitten de bioscoopkijkers dan naar te kijken? Toch ook porno? Ook kan de vraag opdoemen: hoe echt is dit? Is dit werkelijk Katia Pascariu, die Emi speelt, in deze video? Of zijn dit professionele porno-acteurs die spelen alsof ze voor het eerst een seksvideo maken? Zo ja, maakt dit dan deze filmische keuze minder obsceen? Dit is precies waar regisseur Radu Jude je wil hebben: de wereld en haar relatie tot film bevragen. Tevens neemt Jude zo de geldende normen en waarden in de Roemeense, of westerse, samenleving onder vuur.

Na de seksvideo als proloog gaat het eerste hoofdstuk van ‘Bad Luck Banging or Loony Porn’ verder in de neorealistische filmtraditie: veel longshots, echte locaties en gebruik van natuurlijk licht. Tegelijkertijd toont de film de worsteling van de New Wave stromingen met datzelfde realisme totdat het bijna komisch wordt. De camera volgt bijna constant Emi. Al telefonerend banjert ze door Boekarest en probeert de gevolgen rondom haar video te overzien en te beperken. Dan toont de camera plotseling, zonder duidelijke aanleiding, een oud verlaten gebouw of een lullig mannetje, die zijn gigantische Amerikaanse auto parkeert op een zebrapad. Dit soort visueel komische terzijdes maakt ‘Bad Luck Banging or Loony Porn’ grillig, maar vooral ook interessant en prikkelend.

‘Bad Luck Banging or Loony Porn’ gaat niet alleen over de morele kant van de zaak, maar ook over hoe film een fabuleuze constructie is. Met o.a. drie verschillende eindes voor het verhaal en een fotomontage dwingt Jude de kijker na te denken over de artificiële kant van dit medium. Deze beschouwende insteek vertoont sterke overeenkomsten met hoe film werd benaderd door de Zwitserse filmmaker Jean Luc Godard, één van de vaders van de Franse filmstroming nouvelle vague. Volgens Godard biedt cinema de mogelijkheid om op caleidoscopische wijze te kijken naar de wereld van beelden. Film verwijst dan ook per definitie alleen naar andere films voor Godard. Zijn films kun je daarom beschouwen als essays die met elkaar door middel van beeld en geluid in gesprek zijn. Hoewel Jude’s andere films niet per se met elkaar in gesprek zijn, bedankt ‘Bad Luck Banging or Loony Porn’ zeker haar postmodernistische voorgangers.

Daarnaast speelt hoofdrolspeelster Pascariu zeer sterk als Emi in ‘Bad Luck Banging or Loony Porn’. Ze weet heel goed de balans te vinden tussen ernst en komedie. De meeste bijrollen zijn daarentegen karikaturaal, met name die van de bezorgde ouders. Dit hoort echter ook bij de satirische ondertoon. Bovendien zijn de typetjes scherp, beetje zoals in “De luizenmoeder” (AVROTROS, 2018-19), maar meer absurd en vilein.

Het blijft toch best vreemd dat sommige critici ‘Bad Luck Banging or Loony Porn’ rekenen tot de Roemeense New Wave, want die ligt alweer jaren achter ons. Niettemin komen meer goede films dan slechte films uit dit nakomertje van de inmiddels canonieke filmstroming nouvelle vague. Ook ‘Bad Luck Banging or Loony Porn’ zit duidelijk aan de goede kant van de Roemeense versie. Met deze film toont regisseur Jude vooral ook het plezier dat hij heeft in het publiek esthetisch te kak te zetten en moreel failliet te verklaren. Daarnaast maakt deze vlijmscherpe satire goed gebruik van meta-cinema in de geest van Godard, maar dan wel op een minder didactische wijze als de meester zelf.

Echter, wie kan het schelen dat een Berlinale winnaar uit Roemenië veel uitdagender is dan bijna alles wat je tegenwoordig op het grote dan wel kleine scherm ziet. Als al het overbodige geklets eruit geknipt wordt, kan ‘Bad Luck Banging or Loony Porn’ evengoed een filmpje zijn op een gratis toegankelijke sekswebsite. Immers alles in de tijd van het internet, de ultieme vuige en immer muterende encyclopedie, is in potentie slapstick, evenals je seksleven dat viraal gaat.

Roy van Landschoot

Bioscooprelease: 1 juli 2021
VOD-release: 10 november 2021