Bad Posture (2011)

Regie: Malcolm Murray | 93 minuten | drama, thriller | Acteurs: Ryan Jason Cook, Tabatha Shaun, Florian Brozek, Seth Mossman, Trey Cole

Fans van indieflicks zullen vast plezier beleven aan het broeierige en introverte ‘Bad Posture’. Mensen die structuur, actie en harde muziek in hun films eisen, zullen afhaken bij deze film. De in Albuquerque opgegroeide regisseur Malcolm Murray heeft een sterk autobiografische film gemaakt. Dit debuut gaat over opgroeien, (verloren) liefde en zelfverwezenlijking. Murray heeft een losse, ietwat dromerige stijl waaruit zijn achtergrond als documentairemaker is af te lezen. Verwacht geen erg ingenieuze camerastandpunten of gimmicks, maar een heldere, strak afgebakende stijl. De camera zit de personages dicht op de huid.

Tijdens een warme, saaie zomer raken Flo en Trey op het slechte pad. Flo is zijn baan kwijt geraakt en brengt nu doelloos de zomer door met zijn beste vriend Trey. Samen spenderen ze hun dagen en nachten in Albuquerque op zoek naar geld waar ze op allerlei illegale manieren aan proberen te komen. Flo wordt verliefd op Marisa en dat brengt hem in een lastige positie. Bezwijkt hij onder de groepsdruk of kiest hij voor zichzelf?

Murray koos ervoor om met niet-professionele acteurs te werken. Dat zorgt ervoor dat de film soms nogal houterig overkomt, omdat je met amateurs te maken hebt. Soms komt de naturelle ongedwongen sfeer de film ten goede en is het een voordeel dat er met amateurs gewerkt wordt. De film kiest voor een observerend standpunt. Wat je van de acties van Flo & co moet denken, is aan jou. Murray velt zelf geen waardeoordeel en dat maakt ‘Bad Posture’ des te aantrekkelijker. De relaxte indiesoundtrack geeft deze film een lekker loom gevoel. Het resultaat is een mooi coming of age drama dat bij vlagen een beetje saai en taai is, maar altijd het hart op de juiste plaats heeft. De sobere omgeving en de rauwe sfeer voorkomen dat dit debuut echt inkakt. Dit is realisme en geen Hollywoodsprookje. De uitzichtloosheid van het bestaan van werkloze jongeren wordt mooi weergegeven. Er is duidelijk met veel liefde en plezier aan dit debuut gewerkt.