Bad Samaritan (2018)

Recensie Bad Samaritan CinemagazineRegie: Dean Devlin | 111 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: David Tennant, Robert Sheehan, Kerry Condon, Carlito Olivero, Jacqueline Byers, Tracey Heggins, Rob Nagle, Lorraine Bahr, Jacob Resnikoff, David Meyers, Tony Doupe, Lisa Brenner, Sofia Hasmik, Delpaneaux Wills, Hannah Barefoot, Danny Bruno

De film ‘Bad Samaritan’ van regisseur Dean Devlin zal ongeacht je mening erover de geschiedenisboekjes ingaan als de film van David Tennant. Deze acteur rechtvaardigt een kijkbeurt van deze thriller. De Brit zet op onnavolgbare wijze een creepy psychopaat neer. Helaas wordt te vaak op het spel van Tennant geleund, waardoor deze film op een aantal vlakken punten laat liggen. Jammer.

In ‘Bad Samaritan’ ontmoet je Sean Falco (Robert Sheehan) en Derek Sandoval (Carlitto Olivera). Deze vrienden verdienen de kost bij een chique restaurant waar ze ervoor zorgen dat de auto’s van de rijke gasten netjes geparkeerd worden. Terwijl de eters hun sleutels overhandigen, gaan Sean en Derek er om beurten vandoor om de huisraad van hun klanten leeg te roven. Een blik in het handschoenenkastje levert namelijk handige informatie op zoals adresgegevens en dergelijke. Als deze dieven weten waar deze rijkelui wonen, sneaken ze de woningen binnen. Dan maakt het duo een fatale fout door de woning van Cale Erendreich (Tennant) binnen te dringen. Sean ontdekt namelijk dat deze man jonge vrouw in een van de kamers heeft vastgeketend. Gaat Sean dit melden bij de politie of gaat hij achter Cale aan?

Tennant is dé reden om ‘Bad Samaritan’ te gaan zien. Met zichtbaar plezier zet de Brit een psychopaat neer die zowel charmant als angstaanjagend is. Het kat-en-muisspel tussen deze schurk en zijn slachtoffers is erg spannend, omdat Cale erg onvoorspelbaar is. Je weet dat hij gevaarlijk is, maar niet hoe ver hij gaat. Daarnaast is deze man intelligent en zeer berekenend.

Tennant trekt de film naar zich toe en houdt je aan de buis gekluisterd als hij in beeld is. Hij krijgt degelijk tegenspel, maar als hij niet in beeld is, zakt de spanningsboog in. Helaas heeft ‘Bad Samaritan’ te maken met een middelmatig en slecht doordacht script, waardoor de strakke spanningsopbouw ineens momentum verliest. Ineens blijkt Cale geen bedachtzame beslissingen meer te maken, waardoor de dreiging verdwijnt. Tennants zorgvuldig vormgegeven personage wordt in de laatste actes gereduceerd tot een schuimbekkende boef.

Met een sterker script had dit een klassieker kunnen zijn, maar nu is het een degelijke thriller met één geweldige rol geworden.

Bioscooprelease: 10 mei 2018
DVD- en blu-ray-release: 12 oktober 2018