Bad Trip (2021)

Recensie Bad Trip CinemagazineRegie: Kitao Sakurai | 86 minuten | komedie | Acteurs: Eric André, Michaela Conlin, Lil Rel Howery, Tiffany Haddish, Gerald Espinoza, Kaleila Johnson, Michael Starr, Yvette Tucker, Allan Graf, Kevin Cassidy, Cory DeMeyers

Ooit, in een ver verleden, was ‘Jackass’ het summum van humor. Dit Amerikaanse gezelschap haalde halsbrekende stunts uit en was niet te beroerd om daar onschuldige mensen bij te betrekken. Door zichzelf enorm te misdragen ten overstaan van een onwetend publiek kwamen daar nogal vreemde taferelen uit voort. Zo besloot een lid van ‘Jackass’ in een sanitairzaak zijn behoefte te doen in een demo-opstelling van een toiletpot. Het publiek – en de winkeleigenaar – vond dat niet echt leuk. Het leverde wel opmerkelijke televisie op. Het succes van ‘Jackass’ leverde een hoop klonen op in de vorm van ‘The Dudesons’ en ‘Dirty Sanchez’. Terwijl het succes van verborgen cameragrappen lijkt weg te ebben – op de films rond ‘Borat’ na – is daar opeens Netflix-vehikel ‘Bad Trip’. En ja, dat is een soort kloon van ‘Jackass’ maar dan een tikkie ranziger, dommer en lomper. Voor de vorm is er een verhaaltje rond de sketches gemaakt.

Een sullige automonteur (Eric André) gaat op roadtrip, omdat hij dolverliefd is geworden op een klasgenote van zijn middelbare school. Hoewel de dame in kwestie geen blijk van affectie heeft gegeven, besluit de monteur om de hulp van zijn maat (Lil Rel Howery) in te schakelen. Deze vriend heeft namelijk een zus (Tiffany Haddish) met een auto. Zuslief zit in de bajes en zal het vast niet erg vinden als haar voertuig ongevraagd geleend wordt, toch?

Als je ‘Bad Grandpa’ met Johnny ‘Jackass’ Knoxville tof vindt, dan zal deze ‘Bad Trip’ je ook bevallen. De grappen zijn grof, lomp en dom. Denk onder meer aan een verkrachtingsscène waarin een gorilla een automonteur te lijf gaat, een passage waarin een hand in een blender belandt en een gevangenisuitbraak. Al deze idiote fragmenten vinden plaats voor de ogen van een onwetend publiek.

De reacties van de verschrikte omstanders moeten het komisch effect versterken. ‘Bad Trip’ is een ontzettend platte film, maar het is wel erg goed gedaan. De scènes – hoe ranzig of goor ze ook zijn – zijn creatief bedacht en soms oprecht slim in elkaar gezet. Hoe zou jij reageren in zo’n situatie? Deze vraag zul je jezelf vaak afvragen gedurende deze film. Tijdens de aftiteling is te zien hoe de cast en cameralui duidelijk maken dat de omstanders voor het lapje zijn gehouden. Dat is goed voor je hart, want je moet er niet aan denken dat zij niet geweten hebben met acteurs van doen te hebben…

VOD-release: 26 maart 2021 (Netflix)