Bad Trip – Tyrone (1999)

Regie: Chris Palzis, Erik Fleming | 92 minuten | komedie | Acteurs: Ethan Suplee, Kevin Connolly, Coolio, Merle Kennedy, Kristin Minter, M.C. Gainey, Dwayne L. Barnes, Robert Z’Dar, Brent Hinkley, Carlos Leon, Krayzie Bone, Rob Johnston, Tom Hand

Twee tv-sterren en drie rollen van de rapper Coolio zijn de grootste trekpleisters van de film ‘Bad Trip’, een film waar zelfs de voor de hand liggende flauwe grap over de ironie van de titel nog geslaagder is dan de film. Vooruit, het had nog slechter gekund, en er zitten zelfs nog een paar aandoenlijke momenten en een halve grappige scène in de film, maar eigenlijk is er geen reden te bedenken dat een volwassen kijker met enige standaard zijn tijd aan deze pijnlijk onleuke film zou willen verdoen. Kinderen zullen misschien moeten lachen om een paar slapstickmomenten of de aanblik van Coolio in vrouwenkleren, maar zelfs het kleine grut zal de meeste grappen lang van te voren zien aankomen en al snel verlangen naar hun dagelijkse portie Nickelodeon.

‘Bad Trip’ is het resultaat van de inspanningen van twee regisseurs, waarvan de een geen eerdere regie-ervaring had en de ander het meesterlijke tv-product “America’s Funniest Home Videos” op zijn naam heeft staan. Dat je een beetje weet om wat voor niveau het hier gaat. Het komt neer op veel “grappen” over het omvangrijke postuur van Joshua (een destijds nog gevaarlijk zwaarlijvige Ethan Suplee, bekend van “My Name is Earl” en als haatdragende vriend van Derek (Edward Norton) in ‘American History X’), en om totaal mislukte pogingen tot spanning door de introductie van een criminele bende, de broer van misdadiger Tyrone, en een corrupt stel agenten.

Verder wordt er voortdurend geouwehoerd in de film, in een soort semi-coole taal die het werk van Quentin Tarantino of Kevin Smith probeert te evenaren, wat juist averechts blijkt te werken en de plaagsteken naar elkaar eerder gemeen dan slim doet overkomen. Joshua (Ethan Suplee) is dan nog wel een sympathiek, zij het kinderlijk, figuur, maar zijn vriend Sam (Kevin Connolly, bekend van de series “Unhappily Ever After” en “Entourage”) lijkt een onhebbelijk, egoïstisch persoon te zijn. Gek genoeg komen er nog enkele aandoenlijke, bijna tedere momenten in voor wanneer maagd Joshua een oogje heeft op een mooie, blonde serveerster (Merle Kennedy) die ook echt oprecht om hem lijkt te geven. Ook de momenten tussen Joshua en bendelid “Driver” (Dwayne L. Barnes) zijn tamelijk geslaagd en goed geacteerd.

De plot is echter te belachelijk voor woorden, met vreemde plotwendingen, ongeloofwaardige obstakels (in de relatie tussen Joshua en zijn vriendin), een soort ‘The Goonies’-achtige actiefinale, en Bassie en Adriaan-humor waar je kromme tenen van krijgt. Het is echt geen wonder dat deze prent direct op video is uitgekomen en geen plaats in de bioscoop heeft veroverd. Maar ‘Bad Trip’ is zelfs geen tripje naar de videotheek of winkel waard. Lekker laten liggen.

‘Bad Trip’ verschijnt donderdag 19 april 2012 op DVD.