Bait (2012)

Regie: Kimble Rendall | 91 minuten | actie, horror, thriller | Acteurs: Phoebe Tonkin, Xavier Samuel, Julian McMahon, Sharni Vinson, Cariba Heine, Alex Russell, Lincoln Lewis, Alice Parkinson, Dan Wyllie, Richart Brancatisano, Damien Garvey, Martin Sacks, Nicholas McCallum, Adrian Pang, Yuwu Qi, Chris Betts, Skye Fellman, Miranda Deakin, Simon Edds, Rhiannon Dannielle Pettett

Je zou toch zeggen dat je het ergste gehad hebt wanneer je een gigantische, allesverwoestende tsunami weet te overleven. Nou vergeet het maar, voor de hoofdrolspelers uit de Australische film ‘Bait’ begint de ellende daarna eigenlijk pas echt. Na zoals gezegd een tsunami, die compleet uit het niets de inwoners van het Australische kustplaatsje verrast, te hebben overleefd vinden ze zichzelf opgesloten in de supermarkt waar ze zich op het moment van de tsunami in bevonden. Probleem is echter dat ze niet de enigen in deze winkel zijn. Al vrij snel komen ze erachter dat ze vergezeld worden door een witte haai, de grootste en ook een van de meest gevaarlijke van zijn soort.

Dit nogal vergezochte plot vormt de basis van het verhaal van ‘Bait’. Zoals enigszins te verwachten valt heeft het verhaal niet al te veel om het lijf. Hoofdrolspeler van ‘Bait’ is Josh (Xavier Samuel). Vroeger was hij verloofd met Tina (Sharni Vinson), zoals uit de korte introductie blijkt. Nadat echter de broer van Tina door een haai gedood werd, konden de twee dit verlies niet goed verwerken en zijn ze uit elkaar gegroeid. Toevalligerwijs komen ze elkaar in de supermarkt weer tegen. Samen met nog een tiental andere mensen zitten ze na de grote overstroming opgesloten. De lokatie is vrijwel in zijn geheel onder water gelopen en het wordt een aardige uitdaging om er uit te komen.

Het toelichten van de overige karakters is eigenlijk nogal overbodig, gezien de enorme oppervlakkigheid van de personages. Zo zitten er naast de oude liefde tussen Tina en Josh nog een aantal simpele relaties in verwerkt. Zoals die tussen een vader en zijn dochter die ook al jarenlang slecht contact hebben en ‘toevallig’ zich allebei in de winkel bevinden op het moment van de ramp. Om maar te zwijgen over het kibbelende koppeltje Heather (Cariba Heine) en Kyle (Lincoln Lewis), die in hun auto opgesloten zitten maar ondanks deze penibele situatie het drukker hebben met het tot in den treure bespreken van hun onderlinge frustraties over hun relatie. Nu hoef je van de dialogen sowieso maar weinig te verwachten. Dieptepunt op dit gebied vormt een gesprek tussen Tina en de eveneens jonge Jaimie (Phoebe Tonkin), waarin laatstgenoemde een nogal vreemde logica presenteert die moet verklaren waarom God ervoor gezorgd heeft dat zij allebei in deze uitzichtloze situatie terecht zijn gekomen.

Bovengenoemde kritiekpunten zouden een stuk minder storend zijn als ‘Bait’ de kijker dan wél op de nodige actie zou trakteren. En toegegeven, er zitten zeker een aantal scènes in waarin het bloed lekker vloeit. Voor de liefhebbers is het fijn te weten dat niet alle lichamen intact blijven. Toch zijn deze scènes over het algemeen vrij braaf en gaan de remmen nergens echt los. Ook de special effects en 3D-effecten overtuigen niet echt.  Daarnaast is de actie niet vaak genoeg aanwezig. Niemand was er rouwig om geweest als de makers een aantal overbodige dialogen geschrapt hadden ten faveure van wat meer spektakel. Ook fans van het haaiengenre moeten toegeven dat het eindresultaat niet om over naar huis te schrijven is. ‘Bait’ slaagt er dan ook helaas nergens in om het onvermijdelijke imago van een B-film van zich af te schudden.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 20 september 2012
DVD- en blu-ray-release: 22 januari 2013