Bambi 2 – Bambi en de Prins van het Bos (2006)

Regie: Brian Pimental | 72 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Patrick Stewart, Alexander Gould, Anthony Ghannam, Andrea Bowen, Brendon Baerg, Nicky Jones, Keith Ferguson, Carolyn Hennesy, Anthony Ghannam, Cree Summer, Brian Pimental, Makenna Cowgill, Ariel Winter | Nederlandse stemmencast: Filip Bolluyt, Kas Westerbeek, Carol van Herwijnen, Jasper Sohier, Bob Verhoef, Robin Verginie, Stan Stroobants, Lotte Level, Lydia Verhoef, Gene Bervoets, Maria Lindes, Leen Demare, Jeffrey Zuhdy, Pim Roos, Marjolein Spijkers, Cindy Oudshoorn, Victor Peeters, Jonas Hornehøj, Bert Marskamp, Simone Giel, Pip Pellens, Melody Reekers, Beatrijs Sluijter

De Disney-klassieker ‘Bambi’ stamt uit 1942. In 2006, meer dan 60 jaar na ‘Bambi’, komt Disney met een vervolg dat niet echt een vervolg is. ‘Bambi en de Prins van het Bos’ begint namelijk op het moment dat Bambi zijn moeder verloren heeft. De film opent met sneeuw, van bovenaf wordt een camerabeweging naar beneden gemaakt. Deze moderne techniek maakt gelijk duidelijk dat Disney zestig jaar verder is. Maar als de camera beneden is aangeland zien we een beeld dat ons maar al te vertrouwd is uit ‘Bambi’ en dat ook op zo’n manier getekend is dat het nauwelijks te onderscheiden is van de eerste film: de jonge Bambi in het besneeuwde bos, roepend om zijn moeder. Vervolgens gaat ‘Bambi en de Prins van het Bos’ verder waar ‘Bambi’ een heel gedeelte uit het leven van het hertje oversloeg. Bambi’s zwijgzame, afstandelijke vader komt immers om hem op te voeden.

Bambi en zijn vader gaan allebei op hun eigen manier om met hun verlies: Bambi wil er graag over praten, vader vindt dat je het verleden moet laten rusten. Bambi wil bovenal laten zien aan zijn vader dat hij dapper is, zodat deze trots op hem kan zijn. Terwijl de Bambi in het klassieke verhaal geen wensdroom had, uit de Bambi in deel 2 deze dus wel. Het is duidelijk wat bereikt moet worden, maar hóe gaat Bambi dat bereiken? Natuurlijk wordt de jonge prins geholpen door zijn vriendjes Stampertje en Bloempje. Stampertje onthult de kunst van het dapper zijn: je moet zorgen dat jij enger bent dan datgene waar je bang voor bent.

In de Disneystudio’s begon men te werken aan ‘Bambi en de Prins van het Bos’ in september 2001. Het zal dan ook niet toevallig zijn dat het verhaal zich concentreert op traumaverwerking en op dapper doorgaan. Toch heeft men zich ook wel degelijk op het oorspronkelijke verhaal van Felix Salten gebaseerd. Een verwaarloosd hoofdstuk wordt nu alsnog tot leven gebracht.

Bij dat tot leven brengen was het grote probleem dat een vervolg moest worden gemaakt dat én aansluit bij en recht doet aan de klassieker én een film die de jeugd van tegenwoordig ook leuk vindt. In ‘Bambi en de Prins van het Bos’ wordt geprobeerd de stijl van de eerste film terug te laten komen. Vage, schilderachtige, pastelkleurige beelden komen regelmatig terug. Dit gebeurt echter niet helemaal consequent, ook felle, vrolijke kleuren die meer hedendaags aandoen worden gebruikt. Het grootste gedeelte is prachtig getekend, maar voor diegenen die de oude film kennen is het soms storend dat de stijl van die eerste film niet constant wordt aangehouden. Ook is ‘Bambi en de Prins van het Bos’ veel ruimtelijker, zo er worden camerabewegingen om de dieren heen gemaakt  (360 graden). Qua muziek worden enerzijds muzikale motieven uit ‘Bambi’ opnieuw gebruikt, anderzijds zijn er modernere popliedjes toegevoegd.

De nadruk ligt in ‘Bambi en de Prins van het Bos’ veel meer op het verhaal, de humor en de spanning en minder op het samenspel tussen beelden en muziek, zoals dat in ‘Bambi’ nog het geval was. In ‘Bambi’ werd nauwelijks gesproken, terwijl er in ‘Bambi en de Prins van het Bos’ heel wat afgepraat wordt.

Bij het kijken naar ‘Bambi en de Prins van het Bos’ wordt duidelijk dat de makers een mentale spagaat hebben gemaakt. Doordat ze hebben geprobeerd de film wat moderner te maken maar ook de oude film in ere wilden houden ontstaat een soort schizofreen geheel. De verwijzingen naar de eerste film zijn echter wel zorgvuldig gedaan en maken van deze film iets meer dan een makkelijk vervolgje. ‘Bambi en de Prins van het Bos’ is geen klassieker zoals ‘Bambi’, maar dat lijkt de film ook niet te proberen. Wel is de film ontroerend en bovendien humoristischer en spannender dan Bambi. Daarmee zal het jonge publiek van nu zich vast kunnen vermaken.

Emy Koopman

Bioscooprelease: 15 februari 2006